Philips heeft de verkoop van producten op het vlak van gezondheidszorgtechnologie met 5 procent zien stijgen in het tweede kwartaal van dit jaar. Daarbij deden vooral apparaten die mensen helpen gezonder te leven het goed, de opbrengsten van de verkoop van ziekenhuisapparatuur stabiliseerden.
Philips richt zich sinds het afscheid van Lighting, waarin het nog wel een groot aandeel heeft, op gezondheidszorgtechnologie. Het bedrijf zet in op meerjarige, strategische partnerschappen. In dat kader heeft Philips een overeenkomst ter waarde van 36 miljoen dollar getekend met de Medical University of South Carolina Health, gericht op geïntegreerde oplossingen om patiënten te monitoren. In Europa gaat Philips samen met het Heart Hospital in Finland de cardiologische zorg innoveren.
Philips als geheel zag de omzet vorig kwartaal met 2 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder, naar 5,86 miljard euro. De nettowinst steeg in het tweede kwartaal van 274 miljoen naar 431 miljoen euro. Philips verwacht dat zijn resultaten de komende maanden verbeteren, maar is tegelijkertijd bezorgd over de grote onrust op de financiële markten. Topman Frans van Houten wijst onder meer op de brexit, de recente terroristische aanslagen en de onzekerheid rond de verkiezingen in de Verenigde Staten. “Dit kan de uitgaven van consumenten drukken. Dat gebeurt nu nog niet, maar prognoses voor de economische groei zijn de afgelopen tijd verlaagd.” (Skipr/ ANP)