Onder het motto ‘Rotterdammers zorgen voor elkaar’ start op 14 mei in Rotterdam een nieuwe campagne om de tekorten in de ouderenzorg aan te pakken. Het doel is om duizend mensen te bewegen om in de zorg te gaan werken.
Met posters en verhalen moet de zorg letterlijk een gezicht gaan krijgen. Deze uitingen zullen meer dan een jaar lang zichtbaar zijn in de regio Rotterdam. Om nieuwe zorgmedewerkers snel in te kunnen zetten richt de campagne zich speciaal op de groep mensen die al een zorgopleiding op mbo- of hbo-niveau hebben gevolgd en nu niet in de zorg werken. Dit is een groep van 87000 potentiële herintreders. In een tweede en derde fase richt de campagne zich ook op zij-instromers en vrijwilligers
De startdatum van de campagne is symbolisch. Op 14 mei herdenkt Rotterdam het bombardement op de stad in 1940. “Onze ouderen hebben deze periode meegemaakt en zij hebben gezorgd voor de wederopbouw van Rotterdam”, aldus de initiatiefnemers. “Daarom zorgt Rotterdam nu voor haar ouderen, dat is de strekking van deze campagne die de zorg letterlijk een gezicht geeft.”
De campagne zal meer dan een jaar duren en wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid en Welzijn en Sport.