Het aantal zaken dat in 2009 voorgelegd is aan de Ombudsman Zorgverzekeringen is ten opzichte van 2008 met vijf procent gestegen. De stijging van het aantal zaken is te danken aan de toegenomen naamsbekendheid van de Ombudsman Zorgverzekeringen en een verandering in het soort zaken dat de Ombudsman krijgt voorgelegd. Dat meldt Zorgverzekeraars Nederland (ZN) naar aanleiding van het jaarverslag van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ).
Stijging zaken Geschillencommissie
Verzekerden weten ook de weg naar de Geschillencommissie Zorgverzekeringen beter te vinden. Het aantal zaken is daar toegenomen met vijftien procent. Volgens de Geschillencommissie is dit echter geen opvallende stijging, omdat de commissie steeds meer bekendheid geniet.
Verbeteringen voor verzekerden
De Ombudsman Zorgverzekeringen heeft in 2009 zo’n 1.600 zaken voorgelegd gekregen. In ruim de helft van deze zaken heeft de Ombudsman een verbetering bereikt voor de verzekerde.
Wanbetalersregeling
Eén van de oorzaken van de stijging van het aantal zaken is een verandering van het soort zaken. De wanbetalersregeling die in 2009 van kracht is geworden, veroorzaakt een sterke toename van het aantal ‘premiezaken’.
Relatie zorgverzekeraars en verzekerden
De Ombudsman Zorgverzekeringen constateert dat de relatie tussen zorgverzekeraars en verzekerden over het algemeen goed is. Het aantal zaken waarbij verzekerden zich onheus behandeld voelden door zorgverzekeraars is teruggelopen. Wel pleit de Ombudsman voor het bevorderen van kennis van zaken bij medewerkers die de eerste telefonische opvang doen bij zorgverzekeraars.
>> Skipr daily <<
Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.