Het niet tijdig of te laag uitbetalen van salarissen door Thuiszorg Service Nederland (TSN) duurt zo lang dat werknemers inmiddels opstappen en vakbond Abvakabo FNV acties voorbereidt. Dat schrijft de Telegraaf.
Fouten in automatiserings
Volgens Fred Seifert Abvakabo FNV ligt de oorzaak van het niet correct uitbetalen van salarissen deels bij het automatiseringssysteem dat TSN, de grootste thuiszorgorganisatie in Nederland, gebruikt. Volgens Seifert gaat het vaak fout als mensen de ene week heel veel en de andere week veel minder werken. “Dat kan het systeem niet aan. Maar waar het probleem nu precies zit, daar hebben we de vinger nog niet achter gekregen.”
Onwennigheid
De problemen met het systeem, waar medewerkers zelf hun gewerkte uren en verlofdagen moeten invoeren, zijn ook deels terug te voeren op onwennigheid van het personeel, aldus Seifert. Maar volgens hem gaat het ook regelmatig fout als gegevens wél correct zijn ingevoerd.
Vervanging bij ziekte
Een ander probleem bij de TSN is dat de organisatie de vervanging bij ziekte slecht geregeld heeft. Werknemers moeten daar zelf achteraan, omdat de planners er niet in slagen. Ook moeten zij zelf hun cliënten afbellen terwijl ze ziek zijn. De vakbond schrijft deze gang van zaken toe aan het bedrijfsmodel van TSN: een kleine staf op het hoofdkantoor en weinig ondersteuning voor de werknemers in de thuiszorg. Meer thuiszorgorganisaties werken volgens dit model om de administratiekosten laag te houden.
‘Opstartproblemen’
Volgens TSN is er weinig aan de hand en gaat het om opstartproblemen. De strubbelingen hebben volgens financieel directeur Huub Gerard van TSN vooral te maken met twee overnames, een nieuw salarisadministratiesysteem en een forse groei in personeel. Gerard: “Het zou kunnen dat daardoor nog wat fouten worden gemaakt, omdat door de overgang van het ene systeem naar het andere niet alles goed is overgenomen.”