Verzekeraars van medische fouten wikkelen de schade ‘stugger, moeizamer en op een kwalitatief lager niveau’ af dan algemene verzekeraars. Dat stelt universitair docent privaatrecht Lodewijk Smeehuijzen van de VU in de Volkskrant.
Wachten op schadevergoeding
Slachtoffers van medische fouten moeten soms jarenlang wachten op een schadevergoeding, blijkt uit een rondgang van de Volkskrant onder letselschadeadvocaten, slachtoffers en onderzoekers. Ruim veertig procent van de slachtoffers is na drie jaar nog steeds verwikkeld in een letselschadezaak.
Reden vertraging
Waarom de afwikkeling lang duurt, is niet geheel duidelijk. Als een ziekenhuis de aansprakelijkheid voor een fout erkent, betekent dat niet automatisch dat de zaak snel wordt afgewikkeld. In de Volkskrant wordt gesuggereerd dat het vaak ligt aan de ‘onbenulligheid’ van de medewerkers van de verzekeraar. Maar claims na medische fouten zijn ook vaak ingewikkeld. Het is niet altijd duidelijk waarom iets is mis gegaan in een ziekenhuis.
Verzekeraar Medirisk herkent zich niet in het geschetste beeld. Verzekeraar Centramed wil niet inhoudelijk te reageren.
>> Skipr daily <<
Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.