Het onderwijsprogramma van verpleegkundigen sluit onvoldoende aan op de dagelijkse praktijk. Dat concludeert de NVZ vereniging van ziekenhuizen op basis van onderzoek van kenniscentrum Calibris. De NVZ wil daarom een beter samenspel tussen beroepsopleidingen en ziekenhuizen op regionaal niveau.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het onder verpleegkundigen met name schort aan vakkennis, rekenvaardigheid en klinisch redeneren. Daarnaast kunnen zij moeilijk verbanden leggen en zijn ze te weinig zelfsturend. Algemene ziekenhuizen willen daarom graag betrokken worden bij de inhoud van de verpleegkundige opleidingen en de uitvoering ervan.
Complexer
worden er aan verpleegkundigen steeds hogere eisen gesteld. Verpleegkundigen krijgen steeds vaker met een groeiende zorgvraag te maken die alsmaar complexer wordt. De werkomgeving wordt steeds veeleisender en geeft de verpleegkundige meer en meer verantwoordelijkheid om kwalitatief hoogwaardige zorg aan de patiënt te kunnen bieden.
Handreiking
Naar aanleiding van het onderzoek heeft de NVZ contact gezocht met opleiders, scholingsinstellingen en zorgorganisaties, ten einde het onderwijs beter op de beroepspraktijk te laten aansluiten. Daarnaast doet de NVZ in het boek ‘Een kwestie van samenspel’ enkele concrete handreikingen. Het boek is gratis te downloaden via de NVZ-website.