Kwaliteit van zorg is primair een zaak van zorgaanbieders en niet van zorgverzekeraars. Dat stelt directeur Pieter Hasekamp van koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) in de decembereditie van het maandblad Nefarma&.
Druk uitoefenen
“Het vaststellen van kwaliteit van zorg is een interactief proces tussen de partijen, waarbij medici de standaard bepalen”, zegt Hasekamp in het huisorgaan van de farmaceutische industrie. Volgens Hasekamp mogen verzekeraars in dit proces wel druk uit oefenen zodat zorgaanbieders hun prestaties meetbaar en zichtbaar maken. Dit is volgens Hasekamp nodig gezien het bijzondere karakter van de zorgmarkt. “In een normale markt stappen aanbieders zelf met hun producten naar de afnemers en prijzen ze die aan: dit is wat ik maak en om die en die reden lever ik kwaliteit. In de zorgmarkt moet die druk vanuit consumenten en verzekeraars komen. Je zou verwachten dat zorginstellingen, maar ook bijvoorbeeld de producenten van geneesmiddelen, zichzelf meer zouden profileren, duidelijker zouden aantonen wat hun toegevoegde waarde is.”
Wantrouwen
De ZN-directeur erkent dat wantrouwen tussen de verschillende partijen een sta in de weg is voor een goed functionerende markt. “Maar er zit duidelijk beweging in, zeker in de farmacie. Een deel van de partijen is nu wel bereid het gesprek aan te gaan over de toekomst. Er komen wel degelijk nieuwe afspraken, contracten, en verdienmodellen tot stand.” Hasekamp hekelt in dit verband het optreden van politici en roept ze op ‘minder kort door de bocht te redeneren’.