Iets meer dan negentig procent van de patiënten krijgt van zijn apotheker nooit of slechts soms informatie over hoe zij een medicijn het beste kunnen innemen. Dat blijkt uit een peiling die het NIVEL heeft uitgevoerd in opdracht van de Stichting Miletus.
Informatievoorziening in apotheek
Miletus, een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars, doet onderzoek naar patiënten en hun ervaringen. Volgens het onderzoek krijgt 59 procent van de patiënten nooit of slechts soms informatie over het gebruik als ze een nieuw medicijn krijgen in de apotheek.
Kosten door verkeerd medicijngebruik
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat er veel fout gaat met medicijngebruik. Mensen slikken de verkeerde pillen of nemen hun medicijnen niet volgens de voorschriften. Hierdoor worden mensen onnodig zieker en overlijden ze zelfs. Bovendien zorgt het voor extra kosten in de gezondheidszorg. Apothekers zeggen veel te doen aan voorlichting over veilig medicijngebruik. Volgens Miletus valt er op dit terrein nog veel te verbeteren.
Patiënt vindt apotheker betrouwbaar
Ondanks de ondermaatse medicijnbegeleiding, zijn patiënten over algemeen tevreden. NIVEL-onderzoeker Liset van Dijk: “Deze uitkomsten zien er gemiddeld genomen goed uit voor apothekers.” De peiling wijst uit dat patiënten het meest tevreden zijn over de service die apothekers bieden en de manier waarop ze de klant helpen. Patiënten vinden goede service belangrijk, ze letten vooral op de aanwezigheid van een bezorgdienst, de hygiëne in de apotheek en de tijd die assistenten uittrekken voor patiënten. De apotheker wordt betrouwbaar geacht. (ANP)