Ruim de helft van de werknemers voelt zich niet gestimuleerd om de trap te nemen. Daarnaast vindt 45 procent dat werkgevers er heel weinig aan te doen om het trappenhuis aantrekkelijk te maken.
Dit blijkt uit onderzoek van het Diabetes Fonds onder ruim 2.000 respondenten in het kader van de Nationale Traploopweek, die van 29 september tot 5 oktober plaatsvindt. Ruim 200 bedrijven, waaronder grote bedrijven als KLM en Rabobank, hebben zich inmiddels ingeschreven voor deze week.
Gemiste kans
Hanneke Dessing, directeur Diabetes Fonds: “Dit is een gemiste kans. Traplopen is een laagdrempelige manier om dagelijks aan voldoende beweging te komen. We weten dat meerdere keren per dag de trap nemen, leidt tot fittere werknemers en uiteindelijk tot minder ziekteverzuim. En met voldoende beweging per dag kun je de kans op diabetes type 2 met 50 procent verkleinen.”
Gezonde werkvloer
Volgens Dessing onderkent de overheid het belang van beweging. “We hopen dat werkgevers ook gaan inzien hoe belangrijk hun eigen rol is om een gezonde werkvloer te creëren. Uit eerder onderzoek weten we dat je met simpele aanpassingen, zoals bewegwijzering naar de trap of een aantrekkelijk trappenhuis, grote slagen kunt maken.”