ZegelGezond is donderdag, op de “Dag van de Zorginnovatie” in Utrecht, gestart met een publiekscampagne om mensen bewust te maken dat er veel mis is met publieksinformatie over gezondheid en ziekte op internet.
Daarnaast lanceert ZegelGezond een centrale zoekmachine op www.zegelgezond.nl, waarmee alleen in de deelnemende websites gezocht kan worden. De hoogst gewaardeerde websites verschijnen bovenaan in de zoekresultaten.
Onjuiste informatie
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat van de ongeveer 15.000 Nederlandstalige websites de helft niet in orde is. De gezondheidsinformatie is verouderd, onduidelijk, incompleet en soms zelfs onjuist. Tegelijkertijd wordt deze informatie veel gebruikt. Acht op de tien Nederlanders zoeken eerst gezondheidsinformatie op internet en gaan vervolgens pas naar de dokter. Zij zijn vaak verkeerd geïnformeerd. Daardoor wordt de gebrekkige informatievoorziening vaak een stoorzender in de arts-patiëntrelatie.
Beoordeling
Tijdens de introductieperiode in 2012 hebben zo’n 75 organisaties zich al bij ZegelGezond gemeld voor deelname. Iemand die op een deelnemende website komt, ziet daar aan het zegel of de website aan de basisspelregels voldoet en aan de cijfers hoe de informatie inhoudelijk is gewaardeerd. Naast het zegel zijn twee cijfers zichtbaar die aangeven hoe de informatie inhoudelijk wordt gewaardeerd. Eén cijfer wordt gegeven door vakexperts (professionals zoals artsen en verpleegkundigen), het andere door publiekexperts (ervaringsdeskundigen zoals (ex)patiënten en mantelzorgers).
ZegelGezond informatiefilm from ZegelGezond on Vimeo.