De consumenten beoordelen de zelfstandige klinieken in Nederland gemiddeld met een rapportcijfer 8,3. De korte wachttijd van klinieken wordt door consumenten het meest gewaardeerd. Dit blijkt uit de landelijke Benchmark Klinieken waarmee de kwaliteit van klinieken doorlopend wordt vergeleken.
Scores
Op de punten bejegening (8,3), behandeling (8,2), nazorg (8,2) en informatieverstrekking (8,0) scoorden de klinieken ook een acht of hoger. Het ZKN Klanttevredenheidsonderzoek van Zelfstandige Klinieken Nederland vormt de basis van van de Benchmark Klinieken.
Korte wachtlijst
De korte wachttijd is voor de meesten, dertig procent van de consumenten, de reden om voor een zelfstandige kliniek te kiezen. In 71 procent van de gevallen is de wachttijd daar minder dan twee weken. Hier is 96 procent van de consumenten tevreden over. Andere veelgenoemde redenen om voor een zelfstandige kliniek te kiezen, zijn advies van vrienden of familie (27 procent) en de deskundigheid van artsen (25 procent).
ZKN Klanttevredenheidsondezoek
Het ZKN Klanttevredenheidsondezoek, waaraan dit eerste jaar negen klinieken deelnamen, is een initiatief van Zelfstandige Klinieken Nederland en het onafhankelijk bureau Bosgra Marketing. De respons van de cliënten was 49,8 procent.
Landelijke benchmark
Het doel van het onderzoek is dat klinieken op een uniforme en wetenschappelijk verantwoorde wijze klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren zodat er een uitgebreide landelijke Benchmark Klinieken ontstaat. Met deze Benchmark Klinieken kunnen klinieken zich nu onderling vergelijken zodat de kwaliteit continu kan worden verbeterd. Op de website www.ZKNKlanttevredenheidsonderzoek.nl is meer achtergrondinformatie over het klanttevredenheidsonderzoek en de Benchmark Klinieken te vinden.