Het Albert Schweizer Ziekenhuis gaat door met WhatsAppen met patiënten. Het ziekenhuis deed een pilotproject van drie maanden. Die beviel zo goed, dat men voor onbepaalde tijd doorgaat met het communicatieplatform.
Huishoudelijke vragen
Tijdens de proefperiode kwamen dagelijks enkele vragen binnen via WhatsApp, dat het Albert Schweizer inzet naast Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube. Het ziekenhuis gebruikt het medium voor vragen van huishoudelijke aard, zoals openingstijden van poli’s en het priklab of info over stages en opleidingen. Ze worden beantwoord door de afdeling communicatie van het Dordrechtse ziekenhuis.
Geheimhouding
Persoonlijke vragen of vragen die betrekking hebben op medische behandeling kunnen niet inhoudelijk beantwoord worden. Er zijn restricties op het gebied van medische veiligheid en geheimhouding. Het zijn ook geen dokters die de vragen beantwoorden. Met medische vragen of in spoedgevallen moeten patiënten vanzelfsprekend de huisarts, de behandelend specialist of in nood alarmnummer 112 bellen.
Het is voor het eerst dat een ziekenhuis WhatsApp als communicatiemiddel inzet.