Zorgverleners frauderen met valse declaraties. Er worden behandelingen gedeclareerd die niet of slechts deel zijn uitgevoerd. Dat zegt Wilna Wind, directeur van patiëntenorganisatie NPCF.
DBC-systeem
Volgens een woordvoerster van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) worden de frauduleuze declaraties in de hand gewerkt door de zogenoemde DBC-tarieven (Diagnose Behandel Combinatie). Dat systeem geeft de standaardprijs voor een complete behandeling weer. Ziekenhuizen gebruik die tarieven voor declaraties, ook als er bijvoorbeeld alleen een intake-gesprek heeft plaatsgevonden.
Fraudegevoelig
Ook komt het voor dat patiënten drie keer langs moeten komen bij een ziekenhuis, terwijl de behandeling in één keer kan plaatsvinden. “Het systeem prikkelt om zoveel mogelijk te declareren”, meent Wind. Ook zorgverzekeraars werken de fraude in de hand. Zij houden slechts steekproeven en dat blijkt volgens Wind onvoldoende. Ze wil met zorgverleners en -verzekeraars om de tafel om het probleem op te lossen. Mogelijk kan een oplossing ervoor zorgen dat de zorgpremie minder snel stijgt, meent Wind. Het CDA in de Tweede Kamer wil ook voorkomen dat de premie stijgt en vindt dat verzekeraars de kosten van onterechte handelingen moeten terughalen.
Controle
Volgens een woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland is er voor 1 miljard aan foutieve declaraties tegengehouden. Meestal ging het dan om per ongeluk fout ingevoerde code’s. De koepelorganisatie geeft aan dat er een uitgebreide controle plaatsvindt en niet alleen steekproeven.
Zorgverzekeraar VGZ, die ongeveer een kwart van de markt beheerst, laat weten dat in 2011 3,4 miljoen euro aan fraude is gesignaleerd. Een verviervoudiging van het bedrag in 2010 en komt vermoedelijk doordat fraudeurs vaker worden gesnapt.
Inzicht patiënt
Volgens de NPCF zouden patiënten meer inzicht moeten eisen in de kosten van hun behandeling. Zo kunnen zij zien of er wel juist gedeclareerd wordt. Zorgverzekeraars Nederland ziet deze maatregel niet zitten.