Dit kan volgens hen niet zonder vergaande samenwerking en innovatie in de zorg. De afspraken zijn vastgelegd in een meerjarencontract met een looptijd tot 2023.
Speerpunten uit de meerjarenafspraak zijn: het bieden van medisch specialistische zorg thuis, telemonitoring bij chronische patiënten en online contact met zorgverleners. Uitgangspunten zijn: preventie en de juiste zorg op de juiste plek vanuit regionale samenwerking tussen zorgverleners.
Digitale zorg
Zorgorganisatie Carinova biedt een behandelcentrum, thuiszorg, thuisbegeleiding, woonzorg, huishoudelijke hulp, mantelzorgondersteuning en diensten aan huis. Carinova organiseert de zorg steeds meer om cliënten heen. Dit houdt in dat de wijkverpleging nauw samenwerkt met het ziekenhuis, de huisarts en andere zorgverleners. Onderling delen zij kennis en maken gebruik van elkaars netwerk. Dit vergroot de mogelijkheden voor innovaties terwijl cliënten verzekerd zijn van de beste zorg.
Dankzij de inzet van domotica, sensoren en elektronische medicatie-uitgifte op afstand krijgen cliënten meer eigen regie over hun gezondheid. Naast nieuwe afspraken over financiering zijn er ook regiospecifieke afspraken gemaakt. Chronische patiënten met COPD of hartfalen krijgen, waar mogelijk en wenselijk, toegang tot telemonitoring.
Juiste zorg op de juiste plek
De gezamenlijke agenda richt zich op het verbeteren van zowel de kwaliteit van leven en de gezondheid met doelmatige zorg, als de werkbeleving. Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis: ‘Alles telt mee als het gaat om gezondheid; zoals de mogelijkheid tot zorg in de eigen omgeving. Maar door te innoveren wordt de zorgsector ook steeds aantrekkelijker voor zorgverleners. Daar geven we samen de komende jaren verder invulling aan.’
Zorg op afstand
Carinova stelt zichzelf als doel om cliënten die thuis wonen dezelfde hoogwaardige zorg te leveren als cliënten in een woonzorginstelling.