Omroep MAX zendt dit najaar een zesdelige documentairereeks uit over drinkende babyboomers. De serie is bedoeld om de stilte en bewustwording rond alcoholmisbruik binnen deze leeftijdsgroep te doorbreken.
De documentairereeks ‘Het Eeuwige Weekend’ is een gezamenlijk initiatief van zorginstellingen Novadic-Kentron, IrisZorg, Vincent van Gogh en Tactus Verslavingszorg alsmede Unie KBO, Stichting Take Care TV, VNN en Innovatiefonds Zorgverzekeraars. Volgens de initiatiefnemers lopen babyboomers een verhoogd risico op chronisch alcoholmisbruik.
Vrije tijd
Als eerste naoorlogse generatie die regelmatig alcohol gebruikt, hebben de babyboomers een lifestyle ontwikkeld waarin alcoholgebruik –zeker in het weekend- een belangrijke plaats inneemt. Nu ze de pensioengerechtigde leeftijd bereiken is de verleiding groot om de vele vrije tijd als een ‘eeuwige weekend’ in te richten, waarbij drankgebruik de ‘oplossing’ lijkt van allerlei problemen die te maken hebben met ouder worden.
Kijkcijfers
‘Het Eeuwige Weekend’ is in mei en juni 2011 al uitgezonden bij Omroep Brabant en werd toen met gemiddeld 130 duizend kijkers per aflevering zeer goed bekeken. De serie wordt van 14 oktober tot 18 november 2011 ook door Omroep MAX uitgezonden, iedere vrijdagmiddag op Nederland 2 om 18.05 uur.