Het concept van de zorgboulevard blijkt voor veel ziekenhuizen een goed instrument om de concurrentiepositie te verstevigen. Dit is de uitkomst van een debat ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van ontwikkelaar Vitaal ZorgVast.
Binnen het concept van de zorgboulevard vestigen diverse partners van het ziekenhuis zich in of nabij dit ziekenhuis. Partners zijn hierbij niet alleen regionale zorgpartners als een thuiszorgorganisatie, maar ook gemeentelijke instellingen, scholen, sportclubs en retailers. Tijdens het debat deelden ondermeer het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht, VieCuri Medisch Centrum in Venlo en het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam hun ervaringen
Aantrekkelijker aanbod
De conclusie van het debat was dat een zorgboulevard op twee manieren de concurrentiepositie van het ziekenhuis versterkt. Enerzijds levert de synergie tussen partijen een aantrekkelijker aanbod voor de klant op, wat leidt tot betere dienstverlening. Anderzijds is het huisvesten van partners in of nabij het ziekenhuis een mogelijke oplossing voor interne leegstand of grondposities op het eigen terrein.
Consistent
Wel werd duidelijk dat er veel soorten zorgboulevards zijn en dat de keuze voor een bepaald concept mede afhankelijk is van regionale behoeften. De voorwaarden voor succes zijn wel eensluidend: een succesvolle zorgboulevard heeft behoefte aan een heldere doelstelling, een goed en consistent doorgevoerd concept, een robuuste financierbare business case en een degelijke beheersorganisatie. Als aan deze voorwaarden is voldaan versterkt een zorgboulevard de concurrentiepositie van een ziekenhuis, was de unanieme conclusie tijdens het Vitaal ZorgVast-debat.