Huisartsen, het sociaal domein, ggz-instellingen, ervaringsdeskundigen en inwoners gaan samen aan de slag om de mentale gezondheidszorg anders te organiseren. Daarmee moeten de lange wachtlijsten in de ggz slinken, de druk op zorgprofessionals afnemen en de mentale gezondheid van de bewoners verbeteren. Het plan ‘Groningen, met gezond verstand!’ is een van de transformatieplannen waarvoor geld opzij is gezet na de stop op nieuwe plannen.
Mentale gezondheidszorg
De mentale gezondheid van inwoners in de provincie Groningen staat onder druk. Armoede, schulden, slechte woonomstandigheden, prestatiedruk, gezinsproblemen en de gevolgen van gaswinning beïnvloeden het mentale welzijn van Groningers. Om hier iets aan te doen, is het transformatieplan opgesteld: ‘Groningen, met gezond verstand!’. Met het nu beschikbaar gekomen geld kunnen de betrokken partijen verder vorm en inhoud geven aan de acties die al in gang zijn gezet.
Ggz niet alleen verantwoordelijk
De basis voor de aanpak is een verandering op het gebied van mentale gezondheid. Mentale gezondheid is niet langer alleen de verantwoordelijkheid van de ggz. Herstel kan op meerdere manieren plaatsvinden, bijvoorbeeld door sport, sociale contacten, werk of professionele zorg. David de Jong, wethouder gemeente Eemsdelta en bestuurlijk trekker van de actielijn Mentale Gezondheid van Gezond Groningen: “We moeten eerder en breder kijken naar wat mensen nodig hebben om zich goed te voelen. Niet alleen medische zorg helpt daarbij, maar ook steun uit eigen omgeving is belangrijk. De inzet van ervaringsdeskundigheid helpt om de brug te slaan tussen leefwereld en systeemwereld.”
Breder ondersteuningsaanbod
Voor Groningers ontstaat er een breder aanbod. Inwoners kunnen gemakkelijker in gesprek om samen te kijken wat er aan de hand is en wat er mogelijk is om zich weer beter te voelen. Ook is er ruimte voor ontmoeting met anderen die met vergelijkbare dingen te maken hebben, om samen te werken aan herstel en welzijn. Daarnaast zullen professionals en inwoners hun samenwerking verbeteren om lange wachttijden te voorkomen. Daarbij wordt er een digitale gemeenschap opgezet waar inwoners elkaar kunnen vinden, ervaringen kunnen delen en steun kunnen krijgen.
