Digitale netwerken leveren een groeiende bijdrage aan diversificatie van de governance-praktijk. Door het open karakter van social media krijgen vrouwelijke toezichthouders en commissarissen steeds meer kans om het traditionele ‘old boys-netwerk’ te doorbreken.
Dit constateert Hanske Plenge van de LinkedIn groep voor Vrouwelijke commissarissen en toezichthouders. Hoewel het netwerk zich primair richt op de uitwisseling van informatie tussen vrouwen met bestuurlijke en toezichthoudende ervaring of potentieel, ziet Plenge ook een aanjaagfunctie voor het netwerk weggelegd. Met inmiddels vijfhonderd leden kan het netwerk volgens Plenge buiten de traditioneel gesloten bolwerken om bijdragen aan een nieuwe, transparantere manier van toezicht.
New girls
“We willen het old boys-netwerk absoluut niet vervangen door een new girls-netwerk”, stelt Plenge. “Maar je ziet door de huidige samenstelling van raden toezicht dat er vaak sprake is van een tunnelvisie met een sterk technocratisch karakter. Met dit netwerk willen we bijdragen aan een andere toezichtcultuur met meer oog voor een goede balans tussen hard controls en soft skills.”
Quotum
Het belang van diversiteit binnen besturen en raden van toezicht wordt in brede kring onderkend. Begin juni stemde de Eerste Kamer in met een regeling die moet leiden tot een evenwichtiger sekseverdeling binnen raden van bestuur en toezicht. Als het aan de politiek ligt is vanaf 2012 tenminste dertig procent van bestuurders en toezichthouders vrouw.
Zorg
Vakcentrale FNV constateerde in januari op basis van eigen onderzoek dat momenteel gemiddeld slechts 8 procent van de bestuurders en toezichthouders vrouw is. Uit de jaarlijkse netwerkranglijst Skipr99 bleek vorig jaar dat de situatie in de zorg iets gunstiger is, maar ook in deze sector zijn vrouwen met een aandeel van 18 procent ondervertegenwoordigd.
Zichtbaar
Volgens Plenge hangt de scheve sekseverdeling nauwe samen met de werving en selectie. “Mannen worden gevraagd voor toezichtfuncties, vrouwen reageren op vacatures”, stelt Plenge. “Dat komt mede omdat vrouwen nog altijd minder zichtbaar zijn en daar willen we met dit netwerk wat aan veranderen. ” Daarbij geldt dat digitale netwerken anders dan de gesloten circuits van weleer open, transparant en niet aan tijd en plaats gebonden zijn. “Bovendien kent een digitaal netwerk geen entreefee van honderden euro’s voor bijeenkomsten”, zegt Plenge. “Zulke bedragen kunnen zeker voor beginnende toezichthouders een drempel zijn.”
Transparant
Het LinkedIn netwerk voor vrouwelijke toezichthouders en commissarissen heeft welbewust gekozen voor een sectoroverschrijdend karakter. “Veel thema´s zijn sowieso sectoroverschrijdend”, reageert Plenge. “Bovendien is het old boysnetwerk juist heel vaak sterk sectoraal georganiseerd, dat willen we overstijgen. We willen zo transparant en open mogelijk zijn. ”