ACTUEEL

Verandermanager Sionsberg geeft opdracht terug

Haijo Homan ziet af van de functie als directeur verandermanagement bij ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum. Homan heeft zijn opdracht teruggeven na gesprekken met stakeholders in de regio.

Homan zou worden belast met het aansturen van het verandertraject binnen ziekenhuis De Sionsberg. Op aangeven van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) moet De Sionsberg ondermeer de acute 24-uurszorg, cardiologie en oncologische chirurgie afstoten.

Gesprekken

In dit kader heeft Homan in de afgelopen weken kennismakingsgesprekken gevoerd met interne en externe betrokkenen, waar onder de politiek. Naar aanleiding van deze gesprekken is Homan tot de conclusie gekomen dat hij op dit moment de beoogde rol van directeur verandermanagement niet op zich kan nemen, zo meldt het ziekenhuis. De raad van bestuur zal zich de komende weken samen met de medische staf richten op het schrijven van het zorgbeleidsplan. Ook zal de raad van bestuur op zoek gaan naar een nieuwe kracht om het verandertraject te begeleiden.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

merhai

29 december 2011

Bijzonder. Met veel poeha binnengehaald en nu al je opdracht terug geven. Volgens mij verdiep je je toch eerst in je opdracht alvorens je toehapt.
Volgens mij wil men gewoon een volwaardig ziekenhuis hebben daar.
Afhankelijk van de betrokkenheid van de specialisten, huisartsen en andere steakholders, sluit je inderdaad de acute 24 uurs zorg en open je een 24 uurs polikliniek voor alle medische zorg ( dus ook huisartsenzorg). zorg je voor een goede ambulance voorziening en afspraken met een grote SEH in de omgeving.
En waarom zouden de chirurgen geen oncologie meer mogen doen. Die bewering is wel erg ruim qua inhoud. Het belangrijkste is de ervaring van de betrokkenen en de infrastructuur.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?

ce jansen

1 januari 2012

Het is bijzonder dapper van deze manager om zijn opdracht terug te geven.
Hij is na diepgravend onderzoek tot de conclusie gekomen dat enkele essentiele partijen geen verantwoordelijkheid willen nemen en dat daardoor een onoplosbare situatie onstaat.
Probeer het onoplosbare conflict te ontleden, kom tot de kern en hak daar vervolgens flink met de bijl in.
Misschien dat uit dat nieuwe evenwicht wel een oplossing te vinden is.
De raad van bestuur gaat er te gemakkelijk van uit dat een duur betaalde externe manager wel even HUN conflict komt oplossen.

Gavi Mensch

1 januari 2012

Het slagen van implementatie van verandermanagement is voor 75 % afhankelijk van de werkvloer. De andere 25% is afhankelijk van het zittende management/Raad van Bestuur, het financiƫle vermogen van het zorgbedrijf en de bereidheid om het roer om te gooien. Een slecht voorbereide actie van Raad van Bestuur om verandermanager aan te trekken zorgt voor angst en zelfs paniek en grote weerstanden. En verandermanagers zijn erg kostbaar! Het voorbereiden en laten meedenken van de zorgwerkers zelf is iets dat vaak over het hoofd wordt gezien, zonder de werkvloer geen veranderingen. Communicatie is een schone zaak!
@ ce jansen: Het grote falen van verandermanagement wordt veroorzaakt door die botte bijl. Veel 'dure' managers zijn niet bereid om offers te brengen en hakken daarom met een botte bijl in de banen van de uitvoerenden, de echte productiemakers! Er wordt veel aan napraten gedaan, zonder ook maar te beseffen waar het allemaal om draait. Zuinig zijn op het zorgpersoneel in plaats van hakken, er zijn er niet zoveel meer.

Top