Onderzoekers van het AMC hebben 850.000 euro subsidie van het ministerie van VWS gekregen voor onderzoek naar de verbetering van de kwaliteit van de opleiding voor aankomend specialisten. Het onderzoek spitst zich toe op het door het AMC ontwikkelde meetinstrument SETQ. Het AMC werkt in dit onderzoek samen met het onderwijsinstituut van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit van Maastricht.
Verbetering patiëntenzorg
Onderzoeker dr. M. Lombarts en prof.dr. M. Heineman, gynaecoloog en voorzitter van het Onderwijsinstituut Medisch Specialistische Opleidingen in het AMC, gaan met de subsidie onderzoeken of een goed opleidingklimaat van aankomende specialisten ook kan leiden tot een verbetering van de patiëntenzorg. Lombarts spreekt van een cultuurverandering binnen afdelingen van ziekenhuizen dankzij SETQ. ‘Dit soort activiteiten brengen meer openheid binnen de afdeling. Het wordt gebruikelijker om op een constructieve manier over individuele artsen te spreken.’
Feedback aan opleider
SETQ is een in het AMC ontwikkelde methodiek waarmee assistenten in opleiding tot specialist hun opleiders anoniem feedback geven op hun kwaliteiten als opleider. Opleiders krijgen zo inzicht in hun sterke en zwakke kanten. SETQ kan voor verbeteringen zorgen op individueel niveau, maar ook de opleidingen van afdelingen in ziekenhuizen in kwalitatief opzicht verbeteren.
SETQ
In het AMC doen de meeste medische vervolgopleidingen al zo’n drie jaar mee met SETQ. Het systeem is door 22 andere opleidingsziekenhuizen overgenomen. In totaal worden 1300 opleiders met SETQ beoordeeld. Het aantal deelnemende opleidingen groeit iedere maand.