De overheid is op 23 maart een campagne begonnen tegen onverantwoorde risico’s bij puur esthetische cosmetische ingrepen. Het kabinet wil dat mensen beter geïnformeerd zijn. De kwaliteit van de behandeling moet omhoog en behandelaren moeten goed opgeleid zijn. En reclames moeten voldoen aan strengere normen.
Dat meldt het ministerie van VWS in een nieuwsbericht. De campagne richt zich vooral op jonge vrouwen die denken aan bijvoorbeeld het injecteren van fillers. Er wordt vooral gebruik gemaakt van online media – met name YouTube. De boodschap van het filmpje is: “Kijk uit: Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts.”
Kwaliteit
Daarnaast is er een website: www.jezelfmooiermaken.nl. De campagne past binnen het beleid om mensen goed te informeren over mogelijke risico’s van cosmetische ingrepen. Voor bescherming tegen deze risico’s wordt ingezet op het verhogen van de kwaliteit van behandelingen en eisen stellen aan de opleiding. Ook krijgen mensen tips waar ze op kunnen letten.