Het HagaZiekenhuis geeft OK-medewerkers sinds kort CRM (crew resource management)-onderwijs. De CRM-training is afkomstig uit de luchtvaart en gericht op het verbeteren van de onderlinge communicatie zodat de kans op fouten minimaal wordt.
De teamtraining is inmiddels gegeven aan twee OK-teams. “De voltallige anesthesie, een aantal chirurgen, de verkoevermedewerkers en operatieassistenten deden mee”, vertelt Tim van der Zwan, anesthesioloog in het HagaZiekenhuis en voormalig helikopterarts en teamtrainer en instructeur in een groot aantal ziekenhuizen. Onderdeel van de CRM-training is een vluchtsimulatorsessie om de communicatievaardigheden te oefenen. Via camera’s zijn de beelden van de techniek en onderlinge communicatie in de observatieruimte in de gaten gehouden.
Manier van communiceren
“In de medische wereld worden technische vaardigheden altijd al geoefend met een pop of lotusslachtoffer. In een CRM-training oefen je de manier van communiceren, het nemen van leiderschap en het werkplekmanagement. Onze teamtraining was een combinatie van beiden.” De training was volgens Van der Zwan succesvol.
“Een belangrijk principe binnen de CRM is dubbelcontrole. Als ik bijvoorbeeld twee zakken bloed wil, moet de medewerker aan wie ik dat vraag, zeggen: ‘Ik heb gehoord dat je twee zakken bloed wilt. Ik bel nu naar de Bloedbank.’ En die geeft daarna een terugkoppeling. Zo basaal gaat het, maar juist op dat niveau kunnen ook dingen mis gaan.: Het belang van het herhalen van een opdracht werd tijdens de training veel geoefend.
Dezelfde taal spreken
Van der Zwan wil de gecombineerde teamtraining ook aan andere afdelingen in het Haga geven. “In noodsituaties moet je vaak samenwerken met collega’s met wie je normaal gesproken nauwelijks samenwerkt. Dan is het belangrijk om allemaal dezelfde taal te spreken. Bovendien wil je een cultuur creëren waarin het normaal is om elkaar aan te spreken. Ik wil niet dat iemand zijn mond houdt als een chirurg bijvoorbeeld het verkeerde orgaan wil gaan opereren.”