Internetverzekeringen en gelegenheidscollectieven hebben de zorgverzekeringsmarkt in 2011 in beweging gezet. Dit blijkt uit een analyse van adviesbureau BS Health.
Internetlabels
Dit jaar zijn 900 duizend verzekerden, oftewel vijf procent, overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. De groeiende mobiliteit wordt aangejaagd door de forse premiestijging. Vooral internetlabels als Anderzorg, CZdirect, Kiemer, Takecarenow en Zekur, blijken populair. Deze labels zagen het aantal verzekerden met gemiddeld 60 procent stijgen. Daarmee zijn inmiddels bijna een half miljoen Nederlanders via een goedkope internetverzekering verzekerd.
Groei
Een andere opvallende ontwikkeling is de groei van de zogeheten gelegenheidscollectieven. Het gaat hier om collectieve verzekeringen die niet via de werkgever worden afgesloten, maar via patiënten- en consumentenverenigingen. Die consumentencollectiviteiten kunnen uiteenlopen van vakbonden tot de Postcodeloterij, Hyves en het Kruidvat. In 2011 is bij bijna alle zorgverzekeraars het aantal verzekerden via een gelegenheidscollectiviteit sterker gestegen dan via een werkgeverscollectiviteit. Ongeveer driekwart van de groei komt voor rekening van gelegenheidscollectieven. In totaal zijn vier miljoen Nederlanders via een niet-werkgeverscollectief verzekerd. De totale collectiviteitsgraad is daarmee gestegen tot 66 procent.
Verbod
Het kabinet Rutte is van plan de gelegenheidscollectieven te verbieden, omdat ze teveel gebaseerd zijn op prijskortingen. Rutte wil dat er binnen de collectieve regelingen betere afspraken worden gemaakt over de kwaliteit van de zorg, met name waar het arbeidsverzuim en preventie betreft. BS Health verwacht dat verzekerden door een eventueel verbod op gelegenheidscollectieven massaal in beweging zullen komen.