“Een typisch geval van verkeerde inschatting.” Zo noemt directeur van patiëntenfederatie NPCF Wilna Wind de ontstane situatie in het Radboudumc. “Dit probleem moet niet op het bordje van de patiënt gelegd worden. De verzekeraar en het ziekenhuis moeten dit probleem samen oplossen, maar niet op deze manier”, vindt ze.
Maandag werd bekend dat mensen die bij Achmea verzekerd zijn, tot januari niet terechtkunnen bij het ziekenhuis Radboudumc in Nijmegen als het niet spoedeisend is.
Meer zorg
Dat komt doordat dat ziekenhuis dit jaar meer zorg heeft gegeven aan Achmeaklanten dan vooraf was afgesproken met de verzekeraar. Dit geldt ook voor mensen die verzekerd zijn bij Achmeadochters als FBTO, Interpolis, Zilveren Kruis, Agis, Avéro Achmea en De Friesland.
“Mensen hebben gekozen voor een verzekeringspolis waarmee ze bij het Radboudumc terechtkunnen. Dan kan dat ziekenhuis niet op een bepaald moment zeggen dat dat niet meer kan. Het is nu bijna januari, maar stel dat het volgend jaar in juli al gebeurt? Horen de patiënten dan dat het helaas al opperdepop is?”, vraagt Wind zich af.
Oplossing
Patiënten hebben er volgens Wind geen boodschap aan als een ziekenhuis te veel behandelt of een verzekeraar te weinig inkoopt. ,,Het maakt wel duidelijk hoe ingewikkeld dit proces is. Maar de oplossing voor een mismatch mag niet op het bord van de patiënt terechtkomen”, stelt Wind.
Zorgbelang Gelderland spreekt van discriminatie op basis van verzekering en wijst op het recht op vrije artsenkeuze. Volgens de organisatie is er, ongeacht de financiële aanleiding, geen excuus voor deze gang van zaken. Zorgbelang Gelderland zegt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en minister Edith Schippers te willen inschakelen als Radboudumc en Achmea niet snel met een voor patiënten aanvaardbare oplossing komen.
Radboudumc en Achmea zijn nog in gesprek over de situatie. (ANP)