Europese pijn- en onderwijsexperts maken zich ernstig zorgen over de gebrekkige kwaliteit van het pijnonderwijs. Studenten geneeskunde in Europa krijgen alarmerend weinig les in pijnbestrijding. Zelfs als zij een extra curriculum volgen, krijgen zij slechts twaalf uur les.
Congres
Dat blijkt uit het APPEAL (Advancing the Provision of Pain Education and Learning) onderzoek. Voor het eerst is het onderwijsniveau naar pijnbestrijding binnen heel Europa onderzocht. De resultaten van het APPEAL-onderzoek worden donderdag gepresenteerd tijdens het jaarlijkse congres van de European Pain Federation EFIC in Florence.
Behandelen
Aan het onderzoek deden 242 medische opleidingen in vijftien verschillende Europese landen mee, waaronder zeven van de acht Nederlandse universiteiten. De onderzoeksresultaten laten zien dat de gebreken in de opleidingen ervoor zorgen dat toekomstige artsen later mogelijk niet in staat zijn om pijnklachten op de juiste manier in te schatten en te behandelen.
Gebrekkige kennis
De gebrekkige kennis over pijnbestrijding onder artsen is een groot struikelblok in het effectief onderkennen en behandelen van pijn”, zegt professor Hans G. Kress, voorzitter van EFIC. “Dit onderzoek wijst uit dat artsen in opleiding maar 0,2 procent van hun studie besteden aan een van de meest voorkomende problemen in de medische praktijk.”
Verplicht onderdeel
Het onderzoeksteam adviseert pijnbestrijding tot een verplicht onderdeel te maken voor alle universitaire medische studenten in Europa zodat ze aan het eind van hun studie een vastgestelde hoeveelheid kennis en bekwaamheid hebben opgebouwd op het gebied van actuele pijnbestrijding. Bovendien zou een Europees raamwerkmoeten worden ontwikkeld met daarin een samenhangend onderwijsbeleid op het gebied van pijnbestrijding. Het uiteindelijk raamwerk moet worden vastgelegd in de EFIC Core Curriculum in Pain Management.