Het UMC St Radboud in Nijmegen gaat samenwerken met de Amerikaanse Mayo Clinics op het gebied van social media. Mayo Clinics heeft op 28 september bekend gemaakt het Social Media Health Network te starten, waarin het UMC St Radboud participeert.
Social Media Health Network
Het Social Media Health Network is een internationale groep die gezondheid promoot, de gezondheidszorg verbetert en ziektes tegengaat door het gebruik van social media. Door middel van conferenties, ‘webinars’ en het ontwikkelen van sociale platforms om trainingsmateriaal te delen, willen de leden van elkaar leren en social media programma’s effectief implementeren.
Participanten
Naast de Mayo Clinics en het UMC St Radboud participeren Bon Secours Health System in Marriottsville, Inova Health System in Fairfax, Mission Health System in Asheville en Swedish Medical Center in Seattle in het Social Media Health Network. Het UMC St Radboud fungeert als ‘community leader’ voor Europa. Dat betekent dat het ziekenhuis Europa bedient door ondermeer andere EU-leden te rekruteren, evenementen te organiseren en de ‘beweging’ te helpen groeien.
‘Participatory healthcare’
“We believe the Social Media Health Network will be a significant force for learning how to apply social media tools effectively in the health context,” aldus Victor Montori, medisch directeur van Mayo Clinic Center for Social Media. Lucien Engelen, directeur van het Radboud Reshape & Innovation Center, is enthousiast over het netwerk. Het gebruik van social media is voor het UMC St Radboud onderdeel van de ambitie om over te gaan naar ‘participatory’ gezondheidszorg, waarbij de patiënt, familie en informele zorg onderdeel uitmaken van het ‘zorgteam’.
De website van het Social Media Health Network zal op 25 oktober beschikbaar zijn.