Coöperatie VGZ gaat met de ziekenhuizen in gesprek over het soms ‘confronterende’ optreden bij de zorginkoop over 2012. Dit meldt Zorgvisie, dat citeert uit een brief die de zorgverzekeraar de ziekenhuizen heeft toegestuurd.
Zorgvisie meldt dat VGZ de brief, die is ondertekend door directeur zorginkoop ziekenhuizen Maarten van der Vorst, stuurt ‘naar aanleiding van de vele signalen uit de zorgmarkt’: “Deze reacties veelal zijn gestoeld op de confronterende wijze waarop wij onze bevindingen hebben gebracht. VGZ is zich ervan bewust dat we dit moeten verbeteren.”
Uitnodiging
Volgens woordvoerder Karen van Rijsewijk is de brief bedoeld als aankondiging van een verdere evaluatie van het proces rond de zorginkoop. “Dit jaar hebben de zorgverzekeraars een hele nieuwe benadering gevolgd”, aldus Van Rijsewijk. “Sommige dingen zijn goed gegaan, andere minder. Met de ziekenhuizen willen we bekijken hoe we dat in de toekomst kunnen verbeteren.” VGZ denkt de bevindingen in de loop van dit jaar met de ziekenhuizen te kunnen delen.
Doelmatigheidspotentieel
Vertrekpunt voor de zorginkoop van VGZ was dit jaar een benchmark die de zorgverzekeraar samen met de Boston Consultancy Group heeft ontwikkeld. Aan de hand van deze benchmark werd voor elk ziekenhuis een doelmatigheidspotentieel gedefinieerd. Het op basis hiervan van tevoren vaststellen van een kortingspercentage is veel ziekenhuizen in het verkeerde keelgat geschoten.
Verschillen
In het septembernummer van Skipr-magazine, dat deze week is verschenen, licht Van der Vorst de nieuwe werkwijze uitgebreid toe. “We zijn in 2012 op een wezenlijk andere manier te werk gegaan”, aldus Van der Vorst. “We hebben alle ziekenhuizen gebenchmarkt aan de hand van de gemiddelde prestaties. Het is ons opgevallen dat er grote verschillen zijn, de amplitude tussen de goedkoopste en duurste is – net als de praktijkvariatie- groot. In het verleden werd veelal gehandeld op basis van feelings, maar facts en figures zeggen meer als je de zorg daadwerkelijk wilt verbeteren.”