Rijen bij de parkeerautomaten, patiënten die te laat op hun afspraak komen, gestreste bezoekers en een regen aan klachten. Het zijn de laatste tijd gebruikelijke taferelen bij het VUmc in Amsterdam. Oorzaak is het nieuwe parkeerbeleid dat sinds 1 juli op de nabijgelegen Gustav Mahlerlaan geldt. Het ziekenhuis zet daarom studenten in om de chaotische toestanden tegen te gaan, aldus een woordvoerster dinsdag.
Nieuw parkeerbeleid
Vroeger stond er een slagboom voor de parkeerplaatsen en konden bezoekers achteraf betalen. Sinds enkele weken is de straat ingericht als openbaar parkeerterrein. Automobilisten moeten nu van tevoren een kaartje kopen bij een van de drie parkeerautomaten.
Veel patiënten weten echter niet hoelang hun afspraak in het ziekenhuis duurt. Bovendien zijn de automaten volgens het VUmc niet echt gebruiksvriendelijk. Dit leidt tot chaotische toestanden en veel klachten bij de patiëntenbalies.
Hulp bij parkeren
Studenten moeten de bezoekers gaan helpen. Zij lopen rond op het parkeerterrein en kunnen automobilisten bijvoorbeeld uitleg geven over hoe de parkeerautomaten werken.
Maatregelen
Het VUmc praat verder met de gemeente en het projectbureau Zuidas, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het gebied waar de Gustav Mahlerlaan ligt, over maatregelen om het parkeren simpeler te maken. Het ziekenhuis raadt patiënten en bezoekers bovendien aan met het openbaar vervoer te komen. (ANP)
>> Skipr community <<
In de Skipr community ‘Participatie & Gezondheid’ kunt u met uw LinkedIn profiel discussies voeren, stellingen poneren en presentaties en bestanden delen over de thema’s ‘De klant centraal’ en ‘Participatie in de eerste lijn’. Meld u aan bij de community ‘Participatie en Gezondheid’.