ACTUEEL

Sionsberg stevent af op nieuw miljoenenverlies

Sionsberg stevent af op nieuw miljoenenverlies

Ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum stevent voor 2012 af op een verlies van zeker vijf miljoen euro. Dit blijkt uit commentaar van bestuursvoorzitter Peter Littooy in de Leeuwarder Courant. Het slechte resultaat wordt veroorzaakt doordat patiënten het ziekenhuis de rug hebben toegkeerd.

Tegenover LC laat Littooy doorschemeren dat het verlies van De Sionsberg zeker zo hoog zal uitvallen als in 2011. Toen moest het ziekenhuis een grote veer laten als gevolg van het sluiten van de afdeling cardiologie en de intensive care. In totaal leidde De Sionsberg in 2011 een verlies van 5,3 miljoen euro.  “Het jaarverslag is nog niet geconsolideerd, dus we kunnen en mogen de precieze cijfers nog niet geven”, reageert een woordvoerder. “Maar zoals het er nu naar uitziet komen we op een zelfde resultaat als in 2011 uit.”

Wegblijven

De slechte resultaten van De Sionsberg, dat inmiddels gefuseerd is met ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten, hangen samen met het wegblijven van patiënten.  Als gevolg van de gedwongen sluiting van enkele afdelingen verloor De Sionsberg duizenden poliklinische en honderden opname patiënten, zo meldt LC. Een groot deel hiervan is ook niet meer teruggekomen en kiest voor omliggende ziekenhuizen.

Zijlijn

In LC doet Littooy een dringende oproep aan de bevolking van Noordoost Friesland om het zorgaanbod in De Sionsberg overeind te houden. Hij refereert daarbij aan de handtekeningenactie die inwoners van Dokkum voerden om het ziekenhuis te redden. Hierbij werden 20 duizend handtekeningen opgehaald. “Minder dan de helft van de bevolking gaat naar De Sionsberg”, aldus Littooy in LC. “Het is tijd om niet langer vanaf de zijlijn te roepen, maar er daadwerkelijk wat aan te gaan doen.”

Aanbod

Als de patiënten wegblijven betekent dit dat De Sionsberg “een nog compacter ziekenhuis” wordt  dan gepland, zo waarschuwt Littooy. De financiële steun vanuit Nij Smellinghe is in ieder geval “niet oneindig”. Om potentiële patiënten te overtuigen wijst Littooy er op dat het met de kwaliteit van zorg, zoals ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft vast gesteld,  weer gegarandeerd is. Ook keert Littooy zich tegen het beeld als zou er in De Sionsberg bijna geen medische zorg meer worden geleverd. Volgens Littooy is behandelaanbod door het samengaan met Nij Smellinghe juist uitgebreid Dokkum.     

6 Reacties

om een reactie achter te laten

Vos

26 maart 2013

Dat is nou marktwerking.
Onbegrijpelijke reactie van deze bestuurder. Als een commercieel bedrijf marktaandeel verliest dan gaan ze keihard aan de slag om dat marktaandeel terug te krijgen of om geld te gaan verdienen in een nieuwe markt. Maar wat gebeurt er bij Sionsberg. Ze gaan lopen piepen dat de mensen niet meer komen. En dat terwijl de IGZ notabene heeft gezegd dat alles weer goed is. Goede marketingstrategie hoor.

Michel

26 maart 2013

Bestuursvoorzitter "gijzelt" de bevolking van Dokkum. Als het verlies te groot wordt dan gaat de stekker eruit en is dat de schuld van de bevolking.

Is dat nou wat bestuurders leren op die dure cursussen van o.a. Boer & Croon?

Anoniem

26 maart 2013

ziekenhuisfusies zijn zelden succesvol.
Zie maar Lelystad en Emmeloord, heeft kapitalen gekost en nog is niets opgelost.
Zou Winter maar bellen, hij kan dan weer een ziek(en)huis kopen.

H.J. Koetje

4 april 2013

Het jaarverslag is nog niet geconsolideerd, dus we kunnen en mogen de precieze cijfers nog niet geven”, reageert een woordvoerder

GECONSOLIDEERD?? gecontroleerd door een extern accountant zullen ze bedoelen!

Anoniem

15 april 2013

Misschien blijven de mensen wel met een goede reden weg.
De zorg is tenslotte langs niet geweest zoals het hoorde vanuit een ziekenhuis.
Ook ik heb slechte ervaringen met de zorg van hun. Zowel ik als mn dochter zijn voor het leven getekend omdat hun niet alles serieus nemen.
De kwaliteit die nu goed is beoordeeld, zijn puur gezondheidsproblemen die ze makkelijk aan kunnen.
Zodra het hun te ingewikkeld word, sturen ze je al naar huis.
Ook de dossiers zijn te makkelijk bereikbaar, ze laten vaak papierwerk slingeren. Of ze raken per ongeluk bij een andere patiënt in de map. Ook de artsen en verpleeg(st)ers kunnen zich wel wat professioneler opstellen.

En aan de hand van alles hierboven, durft hij nog de burger de schuld te geven?
Toevallig weet ik dat er een serieuze rechtzaak is gewonnen door een ex-werkneemster die voor de patiënten op kwam. Zij is daar uitgebuit tot en met.
Ook laten ze vaak verpleegsters dingen doen, waar ze helemaal niet bevoegd toe zijn. Maar omdat de 'arts' het 'druk' heeft, doen hun het om patiënten niet TE lang te laten wachten.

Anoniem

3 mei 2013

De lokale 'buurtsuper' die geen verse groente of zuivel meer wil of mag verkopen, moet niet gaan lopen klagen dat de klanten ergens anders hun wekelijkse boodschappen gaan kopen... Aan de buurtsuper hebben we gezien dat dat verkeerd afloopt.

Net als NO-Groningen en Zeeland heeft NO-Friesland behoefte aan een betrouwbaar adres voor 7x24-uur acute zorg, diagnostiek (poli), laag complexe planbare ingrepen en lokale voor- en nazorg rond complexe zorg. Diagnose, lab/functieonderzoek en nazorg in Dokkum, ingewikkelde operaties in Drachten.

Betere tactiek van het bestuur zou zijn; heropen essentiele zorg voor de oudere bevolking, zoals klinische cardiologie, en richt je pijlen volledig op de huisartsen. Die sturen de vooral oudere patienten uit de regio naar een ander ziekenhuis. De huisartsen draaien momenteel het ziekenhuis de nek om... Laat de huisarts zien wat je doet en dat je dat goed doet!

Top