“Goedemorgen, met het Reumafonds.”
“Goedemorgen. Ik heb een vraag.”
“Gaat uw gang.”
“Het is zomer aan het worden en ik ga met vakantie en neem mee: pennen van Enbrel om mezelf met biologicals te injecteren.”
“Jaah?”
… die moeten tussen 2 en 8 graden bewaard worden. Weten jullie iets van mobiele koelboxen voor deze pennen, die op stroom of batterij aangesloten kunnen worden?
Nee, de vliegmaatschappij is verplicht u hierbij te helpen.
– (???)… Ik vlieg niet.
Dan moet uw reisorganisatie u hierbij helpen.
– Ik begrijp niet wat zij hier mee te maken hebben, want ik reis individueel, niet met een organisatie. En ik wil de pennen koel kunnen meenemen zonder afhankelijk te zijn van vriespads of koelkasten van hotels.
Sorry meneer, daar gaan we niet over. Wij houden ons niet bezig met dit soort details van individuele patiënten. Wij doen aan belangenbehartiging.
– Maar er zijn toch veel patiënten die…
Nee meneer, daar is het Reumafonds niet voor. U kunt zich het beste wenden tot de specialist, de apotheker of de leverancier. Een prettige dag verder.
– Oh nou, u ook een prettige dag dan.
1 Dag later:
Goedemorgen met de leverancier van Enbrelpennen.
– Goedemorgen, ik gebruik Enbrelpennen en wil graag van u een advies over in de handel zijnde koelboxen voor deze pennen.
Wij doen geen uitspraken over goederen van derden. Voor vragen over uw medicijnen moet u bij uw specialist zijn…
De moraal van het verhaal
Tijdens ons werk voor reumapatiënten willen we door hen niet gestoord worden.