Het aantal klachten dat bij de ombudsman zorgverzekeringen binnenkomt is in 2011 met 6 procent toegenomen. Het aantal geschillen is met 4 procent gestegen.
Dit blijkt uit het jaarverslag van de onafhankelijke stichting SKGZ. Het totale aantal klachten dat de SKGZ binnenkreeg bedroeg in 2011 ruim 1850, tegen 1750 in 2010. Het aantal geschillen, oftewel: klachten die de ombudsman niet naar tevredenheid weet op te lossen, was in 2011 516 tegen 495 in 2010. Daarmee is volgens de SKGZ over de afgelopen vijf jaar sprake van een vrij constante toename van het aantal aangemelde zaken.
Mondige consument
De reden voor de klachtengroei ligt volgens de SKGZ ondermeer in het feit dat de zorgverzekeraars door fusies steeds grotere, op efficiency ingerichte concerns zijn geworden, waarin de verzekerde soms moeilijk de weg kan vinden. Ook wordt de verzekerde een steeds mondiger en daarmee sneller geneigd tot het aantekenen van bezwaar. Daarnaast leeft bij de verzekerde vaak de gedachte dat alles wat medisch-technisch mogelijk is, ook verzekerde zorg is. Hoewel dit niet het geval is, kan dit idee wel aanleiding voor protest zijn.
Onafhankelijk
De SKGZ is in 2006 opgericht door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Het is een onafhankelijke stichting waar de Ombudsman Zorgverzekeringen en de Geschillencommissie Zorgverzekeringen aan verbonden zijn en heeft als doel het onpartijdig en onafhankelijk faciliteren van partijen bij het beëindigen van hun onenigheid betreffende ziektekostenverzekeringen.