Iedereen is het er op het eerste gezicht over eens dat de patiënt centraal staat. Maar over hoe je die patiënt echt centraal zet, verschillen de meningen.
Dit zegt Dianda Veldman, directeur/bestuurder NPCF, na afloop van Voorstelling van Zaken. “Niemand durft hardop te zeggen dat de patiënt niet centraal staat. Samen beslissen is belangrijk. Er moet een goed gesprek plaatsvinden. De zorgverlener moet de patiënt echt de ruimte geven om vragen te stellen en mee te beslissen.”
Paternalistisch
Ze noemt het paternalistisch dat de patiënt er niet klaar voor zou zijn om toegang tot het eigen dossier te hebben. “De toegang is een wettelijk recht, maar het is niet de oplossing voor alles. Het goede gesprek is veel belangrijker. Het gaat om samen beslissen en niet om de dokter die alles het beste weet. “
Respect
Patiënten hebben heel veel respect voor de dokters, dat verdienen ze ook. Maar we willen dat de dokter ook respect heeft voor de patiënt.