Artsen en ziekenhuizen die incidenten melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), moeten erop kunnen vertrouwen dat deze meldingen gebruikt worden om de zorg te verbeteren en niet om iemand vroegtijdig aan de schandpaal te nagelen zonder dat duidelijk is wat er precies is gebeurd. Dat stelt artsenfederatie KNMG woensdag naar aanleiding van de ophef rond de uitgelekte lijst met meldingen die bij de IGZ zijn gedaan.
Patiëntenfederatie NPCF kwam met een voorstel om meldingen bij de inspectie voortaan snel te publiceren, met daarbij een reactie van de instelling. Volgens de KNMG moet de inspectie eerst goed onderzoeken wat er aan de hand is en kan communicatie hierover tijdens het onderzoek tot onrust leiden bij patiënten en tot onterechte beschadiging van artsen en instellingen.
Patiëntveiligheid
De KNMG vindt wel dat patiënten het zo snel mogelijk moeten weten as de patiëntveiligheid in gevaar is. Daarom moet de IGZ sneller meldingen kunnen gaan onderzoeken en eerder maatregelen kunnen nemen, die dan eerder openbaar worden. Ook moet de inspectie een zorgverlener sneller op non-actief kunnen stellen als de patiëntveiligheid in gevaar is, stelt de artsenfederatie. (ANP)
—
Kijk voor meer berichtgeving over de Inspectie voor de Gezondheidszorg in het dossier op Skipr.