De Nationale Ombudsman en het TROS-consumentenprogramma Radar hebben een meldpunt geopend waar burgers klachten over de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kunnen melden. Deze signalen worden verzameld in een zwartboek.
Brenninkmeijer vindt het hoog tijd dat zichtbaar wordt welke rol de IGZ vervult bij medische missers en andere calamiteiten in de zorg. “Er is sprake van machtsongelijkheid tussen patiënt en zorgaanbieder”, aldus Brenninkmeijer. “De IGZ vervult een niet-bestaande rol en de burger redt het niet met de bestaande klachtenprocedures.”
Papieren tijger
De Nationale Ombudsman heeft zich herhaaldelijk kritisch uitgelaten over de inspectie. In 2009 bracht de ombudsman het rapport ‘De IGZ: een papieren tijger?’ uit. Daarnaast heeft hij een aantal onderzoeken lopen en eind 2011 bracht hij zes rapporten uit over de IGZ. Hieronder ook het geruchtmakende rapport ‘Onverantwoorde zorg UMCG, onverantwoord toezicht IGZ’ over de gevolgen van een operatie van baby Jelmer, die na een operatie in het UMCG gehandicapt raakte.
Disfunctioneren
In het rapport concludeerde de Ombudsman ondermeer dat de IGZ ernstig had gefaald in het toezicht. “Deze ernstige vorm van disfunctioneren ben ik in mijn jarenlange ervaring met het reilen en zeilen van de overheid niet eerder tegengekomen”, aldus Brenninkmeijer over het inspectieoptreden. Hij verwacht deze maand een reactie van de IGZ op zijn rapport. Ook minister Schippers van Volksgezondheid heeft de Tweede Kamer toegezegd een reactie op het rapport te geven. Deze week komt Schippers naar buiten met een nieuwe toezichtvisie.
Negatief
Radar wijdde op 16 januari een uitzending aan het de inspectie, waarin aandacht voor missers van de inspectie. Volgens het programma is de inspectie ‘eindeloos traag’ met afhandelen van meldingen. Ook zouden meldingen slecht worden onderzocht, worden slachtoffers vrijwel niet gehoord en schort het aan de informatievoorziening. Daarbij weigert de inspectie klachten over zaken ouder dan twee jaar te behandelen. Uit een enquête van Radar blijkt dat van de bijna 1700 leden van het testpanel die in aanraking zijn geweest met de IGZ, 44 procent dat als negatief ervoer.
Structureel falen
Ombudsman Brenninkmeijer herhaalde in de uitzending nogmaals dat er in zijn ogen sprake is van ‘structureel falen’ van de kant van de inspectie. “De inspectie hanteert een technocratische werkwijze die niet gericht is op het vinden van de waarheid”, aldus Brenninkmeijer. Brenninkmeijer laakte ook het geringe aantal tuchtzaken dat de inspectie jaarlijks aanspant, gemiddeld zo’n acht per jaar. Volgens Ombudsman verwordt het inspectietoezicht zonder de dreiging van sancties tot ‘bordkarton’. Daarbij laat de inspectie volgens Brenninkmeijer door het eigen trage optreden ‘veel zaken uit handen vallen’. Brenninkmeijer roept daarom de politiek op om in te grijpen. De inspectie reageerde niet rechtstreeks in de uitzending, maar volgens Radar had de inspectie wel laten weten dat de casuïstiek in de uitzending te specifiek was om er algemene conclusies over het eigen functioneren uit te trekken.