De IGZ de eigen taakopvatting verhelderen, duidelijker communiceren en respectvoller met melders omgaan. Dat constateert Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer in het rapport ‘Geen gehoor bij de IGZ’.
De signalering is gebaseerd op meldingen van het gezamenlijke meldpunt met TROS Radar, eerder onderzoek naar de IGZ en 25 ‘hoofdpijndossiers’ die recent boven water kwamen. De meldingen zelf zijn vertrouwelijk en niet openbaar, maar de Ombudsman stipt wel acht aandachtspunten aan. Drie daarvan gaan over de behoorlijke invulling van de toezichtstaak. De IGZ moet een duidelijke taakopvatting hebben, onafhankelijk en gedegen onderzoek doen en daadkrachtig consequenties verbinden aan het onderzoek.
Vertrouwen
Uit de meldingen komen een aantal soorten melders naar voren: patiënten, familie van patiënten en medewerkers van instellingen. Brenninkmeijer: “Vertrouwen is de kern van elke relatie.” Daarvoor moet de IGZ leren om respectvol en op gelijkwaardige wijze te communiceren, transparant te zijn, de patiënt te betrekken bij onderzoek, objectief te zijn en voortvarend te werken.