Na de oproep van 1 september heeft Per Saldo bijna vierhonderd klachten bij het aanvragen van het pgb binnen gekregen. De meldingen gaan vooral over lange onzekerheid, ondeskundigheid van de verstrekkers en onplezierige gesprekken met de toekenners van het pgb.
Dit meldt Per Saldo, de belangenvereniging voor mensen met een persoonsgebonden budget, in een persbericht van 10 september. De klachten worden gemeld over meer dan honderd gemeenten en tientallen zorgkantoren en zorgverzekeraars. Als er budgetten zijn toegekend, dan zijn die veel te laag, aldus veel klachten die bij Per Saldo binnenkwamen.
Weinig kennis
Aanvragers van een pgb krijgen nauwelijks steun of hulp van gemeenten en zorgkantoren, stelt Per Saldo. Familie, vrienden en zorgprofessionals helpen bij de aanvraag. In bijna een kwart van de gevallen werd afwijzend of afhoudend gereageerd op een verzoek om pgb. De redenen lopen uiteen. Vaak is een herindicatie nog niet afgerond. Vaak vindt de vestrekker een aanvraag onvoldoende gemotiveerd of denkt dat de hulp anders kan worden geregeld. Ook is er bij instanties weinig kennis over het pgb, moest Per saldo constateren.
Tijd
Een aanvraag kost veel tijd, zo melden veel mensen. Er wordt gesproken over vijftig tot honderd uur. En het duurt soms maanden voordat het budget beschikbaar was. Voor minder dan vijftien procent was het binnen een maand geregeld.
Ongeveer een derde van de (her)aanvragers zegt tevreden te zijn over de procedure.