De Nederlandse consument waardeert de dienstverlening van zorgverzekeraars met 7,6. Dit blijkt uit de jaarlijkse klanttevredenheid monitor van MarketResponse.
Volgens MarketResponse is de waardering voor kleinere labels met een duidelijke focus op een bepaalde doelgroep of specifieke positionering over het algemeen hoger dan die voor grote labels. Bovenaan de ranking staan DVZ, ONVZ en Pro Life, waarbij ONVZ ten opzichte van vorig jaar de tweede plek van Pro Life heeft overgenomen. Deze top-3 wordt gevolgd door De Friesland, OZF Achmea, AnderZorg, Kiemer en FBTO.
Belemmering
Volgens Marktresponse is de klanttevredenheid gezien de toenemende druk op de zorgmarkt opvallend. De waardering schommelt tussen een 8,3 en 7,3. MarketResponse verwacht wel dat het selectiever afsluiten van contracten met zorgaanbieders straks impact gaat hebben op d ereputatie van zorgverzekeraars. Voor een flink deel van de consumenten voelt dit als een belemmering van de keuzevrijheid, aldus MarkterResponse. “Zorgverzekeraars slagen er nog onvoldoende in om aan consumenten uit te leggen dat selectie in het belang is van de patiënt”, stelt Wolter Kloosterboer van MarketResponse. “En zolang de consument het ervaart als een beperking is het een extra minnetje in de kosten-batenafweging.”