Wie A zegt, hoeft niet altijd B te zeggen
Soms kom je als bestuurder in situaties, waarvan je achteraf denkt: 'Dat had ik beter anders kunnen doen.'
Lees verderSoms kom je als bestuurder in situaties, waarvan je achteraf denkt: 'Dat had ik beter anders kunnen doen.'
Lees verderEen contra-intuïtieve kop. De meeste professionals in de zorg zullen immers ervaren dat mensen met een lage Sociaal Economische Status (SES) gemiddeld een slechtere gezondheid genieten dan mensen met een hogere SES. Niet vreemd dus dat veel beleidsmakers zich hebben gestort op de vraag, waarom deze groep zo laag scoort op gezond gedrag.
Lees verderDe Cao-onderhandelingen in de zorg zitten muurvast. Er is een sterk groeiend wederzijds onbegrip over de ingenomen standpunten. De onderhandelingsroutines van vroeger zijn nu gegijzeld door boosheid en machteloosheid. “Wat denken ze wel” klinkt aan beide zijden achter gesloten deuren.
Lees verderJe hoort vaak dat de media alleen geïnteresseerd zijn in slecht nieuws. En hoewel dat me dat iets te ver gaat, bekruipt me soms ook zo’n gevoel als ik de berichtgeving over zorg en welzijn lees. Maar al te vaak zijn het personeelstekort en het grote verloop hét gespreksonderwerp.
Lees verderWat denkt u: komt het bij ú in de zorgorganisatie voor - grensoverschrijdend gedrag of mishandeling door medewerkers jegens cliënten?
Lees verderEmotionele en psychische mishandeling komt veel vaker voor dan fysieke en seksuele mishandeling en gaat er vaak hand in hand mee.
Lees verderIn het boek Algoritmes aan de macht schetst wiskundige Hannah Fry een wereld die is overgenomen door algoritmes en robots. Daarin vraagt zij zich af wat straks nog de toegevoegde waarde van de mens is wanneer machines alles beter kunnen.
Lees verderIn aanloop naar de Miljoenennota konden we dit jaar lezen dat het kabinet nog voor de zomer van 2020 een contourennota maakt van het toekomstige zorglandschap in Nederland. Ik ben natuurlijk reuze benieuwd naar deze vergezichten.
Lees verderVorige week belde de bank. Of ze langs konden komen voor een relatiegesprek. Mijn eerste gedachte was: dat gaat me geld kosten. Ik had de bank in geen jaren meer gezien en nu nodigden ze zichzelf uit. Dat beloofde niet veel goeds.
Lees verderHet is de vraag die te weinig gesteld wordt: waar woon ik over pakweg 30 jaar? Laat staan dat mensen een antwoord hebben. De gemiddelde Nederlander houdt zich namelijk niet bezig met de toekomst van ouder worden. En neem het mensen eens kwalijk.
Lees verderDankzij een brandbrief van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) aan minister Bruins staat het issue dat honderdduizenden kinderen nooit naar de tandarts gaan, stevig op de (politieke) agenda. Sindsdien buitelen partijen en organisaties over elkaar heen om te vertellen waarom juist zij betrokken moeten worden bij het oplossen van dit probleem.
Lees verderJan Derksen betoogt in de Volkskrant van 11 september dat de hbo-opleidingen die ervaringsdeskundigen 'klaarstomen' de ggz geen goede dienst bewijzen. Het lijkt erop dat hier sprake is van een informatieachterstand en misverstanden.
Lees verderVanaf eind 2020 geldt nieuwe ambitieuze Europese wetgeving die klinisch onderzoek van een impuls voorziet. Maar, wat doet Nederland? Blijven wij achter de rest aanlopen of worden we koploper in Europa?
Lees verderHorizontaal Toezicht (HT) geeft ons grip op onze activiteiten en werkt efficiënt. We kunnen snel (laten) zien hoe onze beheersmaatregelen leiden tot goede zorg die voldoet aan de eisen van de Zorgverzekeringswet. Dat vergroot het vertrouwen en brengt een professionele gelijkwaardigheid in onze relatie met zorgverzekeraars. HT faciliteert daarmee ook het uitgangspunt van gedeelde belangen.
Lees verderDe Zorggroep en Proteion zijn geen concurrenten maar collega’s, volgens de bestuursvoorzitter van De Zorggroep. Het past in een trend naar steeds meer onderlinge samenwerking tussen zorgaanbieders.
Lees verderDe zorgopleidingen raken weer vol. Generatie Z -geboren rond de eeuwwisseling- gaat aan de slag. Het stemt optimistisch; de werving loopt fantastisch.
Lees verderDe titel van deze blog doet vermoeden dat de domeinen sport, onderwijs en zorg mogelijk complementair aan elkaar zijn. Ze zouden elkaar kunnen en moeten versterken. Maar is dit al zover ontwikkeld dat dit ook op grote schaal gebeurd?
Lees verderDe ontstane ophef omtrent de mondgezondheid van kinderen is terecht en helaas niet nieuw. NVM-mondhygiënisten wijst betrokken partijen al jaren op de gezamenlijke verantwoordelijkheid om dit onderwerp te agenderen en aandacht te vragen voor preventie.
Lees verderIn het tv-programma De Monitor, een toepasselijke naam in dit verband, kreeg Chipsoft, maker van een veel verkocht elektronisch patiënten dossier (EPD), het er recent flink van langs.
Lees verderVoormalig directeur van het Slotervaart Ziekenhuis Aysel Erbudak hoorde deze week twee jaar celstraf tegen zich eisen. Het OM zegt voldoende bewijs te hebben voor strafbare feiten. Zelf wuift Erbudak de beschuldigingen weg. Nee, zij is het slachtoffer van vervolging.
Lees verderZorgverzekeraars laten ruim 600.000 kinderen ‘in de kou staan’. Althans, dat is de strekking van het verhaal dat beroepsvereniging voor tandartsen ANT verkondigde.
Lees verderHet komend jaar voorzien we een sterke stijging van de kosten van dure geneesmiddelen in het ziekenhuis. Nieuwe geneesmiddelen en een volumestijging zullen naar verwachting 50 procent meerkosten geven dan afgelopen jaren.
Lees verderBN'ers Hugo Borst, Carin Gaemers en Wanda de Kanter roepen een nieuw zorgmanifest in het leven: de tien geboden, welke strijdt voor het welzijn van bewoners in zorginstellingen.
Lees verderHoe kom je tot een bedrijfsvoering die niet alleen gericht is op ondersteuning van het primaire proces, maar tevens een belangrijke bijdrage levert aan het realiseren van de missie van een zorgorganisatie? Oftewel een bedrijfsvoering met impact?
Lees verderToen ik een aantal jaren geleden de kreet: 'Create value with your customer, not for your customer' las, dacht ik, dit is precies waar het om gaat als kern van een klantgerichte bedrijfsvoering. Maar… hoe doe je dat dan? Simpel, elke dag, 365 per jaar, aandacht hebben voor de beleving van jouw 'klant'.
Lees verderDiabetes is bij uitstek een aandoening waarbij digitalisering veel kan betekenen voor de mensen met diabetes en voor de inrichting van de zorg als geheel. En er gebeurt zeker al veel op dat gebied. Maar we verkeren momenteel in een soort hybride situatie. Er zijn veel digitale toepassingen, maar de zorg en de financiering zijn nog ingericht op verouderde standaarden. Het wordt tijd om die situatie te doorbreken en de mogelijkheden van de digitalisering echt te gaan benutten. Het is vooral een kwestie van gewoon beginnen en doen.
Lees verderEY bracht gisteren de jaarlijkse barometer naar buiten met daarin schokkende cijfers over het verzuim en verloop in de zorg. Het verzuim is in 2018 opgelopen naar 5,9 procent en het gemiddelde verloop was 15,8 procent. Experts spreken van een ‘zieke sector’.
Lees verderSchaar je achter de ambities van het Nationaal Preventieakkoord in plaats van je te verliezen in de discussie over de maatregelen. Of je ze nu te slap of te stevig vindt. Kritisch zijn op het maatregelenpakket mag, maar vergeet niet dat het om een agenda voor de komende twintig jaar gaat.
Lees verderBinnen veel ziekenhuizen is naast patiëntenzorg, opleiden één van de kerntaken. Toch lopen personeelstekorten op. Politici, branche- en beroepsorganisaties roeren zich en roepen Taskforces of een Regionaal Actieplan Aanpak Tekorten in het leven. Er zijn (subsidie)regelingen vanuit het ministerie (Fonds Ziekenhuisopleidingen, Stagefonds) en we investeren in deskundigheid (Kwaliteitsimpuls Personeel Ziekenhuizen). Maar hebben wij als ziekenhuizen ons werk wel goed gedaan?
Lees verderGeen andere sector wordt zo getroffen door beleidsdrukte als de ggz. De verwerking van al dat nieuwe beleid roept het beeld op van een krakende en piepende machine, die weliswaar van goede wil is maar moeite heeft om al deze beleidsinitiatieven te verwerken.
Lees verderBeste Alexander, wat goed dat je gaat proberen de discussie over de wet BIG II vlot te trekken. Jouw talenten zijn daar hard nodig, want – onder ons en populair gezegd – tjongejonge, wat hebben ze er een puinhoop van gemaakt.
Lees verderDe NEN7510 is een toetsbare standaard van zo'n 300 pagina's rondom de vraag of je de gezondheidsgegevens in jouw organisatie wel goed hebt beschermd. En dan gaat het niet alleen over het voorkomen dat jan en alleman jouw gezondheidsgegevens kan inzien, maar ook over het zorgen dat de informatie beschikbaar is als het nodig is en dat je op de juistheid ervan kunt vertrouwen.
Lees verder'Non profit' of 'not for profit' wordt vaak gebruikt als aanduiding voor de, zoals Van Dale het uitlegt: 'niet op het maken van winst gerichte sector van economische bedrijvigheid'. Het woord 'profit' staat voor 'winst', maar ook voor 'nut' en 'profijt'. Als ik dat op me in laat werken, word ik altijd een beetje droevig van de aanduiding 'non profit'.
Lees verderOnlangs heeft de hoogste rechter door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgelegde boetes van ruim 7 miljoen euro bevestigd. De overtreding: een verboden samenwerking in de zorg tussen aanbieders van (contractueel) Wmo-vervoer van onder meer zieken, leerlingen en gehandicapten.
Lees verderVorige week publiceerde Zorgvisie een interview met Jos de Blok waarin hij aangaf zich altijd aan de Governancecode gehouden te hebben. Eigenlijk best een opvallende uitspraak, omdat bekend is dat de Governancecommissie van het Scheidsgerecht Gezondheidszorg hier begin 2019 toch echt anders over oordeelde.
Lees verderIn zijn kamerbrief van 24 juni 2019 deed minister Bruins verslag van de evaluatie van de onafhankelijke geschillencommissie zorgcontractering, die sinds juni 2016 aan het werk is. In de praktijk blijkt dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van deze geschilleninstantie.
Lees verderMaatschappelijk onacceptabele winsten? Wat zijn de structurele oorzaken en hoe kunnen we misstanden aanpakken?
Lees verderOnlangs maakte een Rotterdams ziekenhuis bekend dat patiënten die bij VGZ verzekerd zijn niet meer behandeld kunnen worden omdat het omzetplafond nu al is overschreden. Hoe zorg je dat voegtijdig kunt ingrijpen? En wat kunt je doen als er toch een overschrijding van het omzetplafond plaatsvindt?
Lees verderSoms is het goed om dingen te herhalen. Zoals de RIBW Alliantie dat al jaren doet, samen met onze leden, als het gaat om mensen met psychiatrische problematiek.
Lees verderCalamiteiten en incidenten op de werkvloer zijn voor de betrokken zorgverleners en cliënten allerminst leuk. Maar ook voor de organisatie zelf heeft dit veel gevolgen. Wat moet je als zorgaanbieder weten en doen wanneer dergelijke gebeurtenissen zoals calamiteiten plaatsvinden?
Lees verderRuim een maand geleden verschenen er in Het Financieele Dagblad (FD) enkele artikelen over een deal die Galapagos heeft gesloten met Gilead. Heel interessante informatie over een farmaceutische megadeal.
Lees verderBetere kwaliteit tegen lagere kosten. Value Based Healthcare (VBHC) is dé tool om dit te kunnen realiseren. Maar zonder goede samenwerking tussen zorg en bedrijfsvoering, kom je er niet.
Lees verderHet is bijna vaste prik. Jaarlijks staan er diverse berichten in de media over het gesteggel rond omzetplafonds.
Lees verderZelf vind ik het nog steeds lastig om te spreken van een zorgmarkt. Een markt is een plaats waar vraag en aanbod bij elkaar komen, waar koper en verkoper elkaar vinden om tegen een bepaalde prijs een product of dienst over te dragen.
Lees verderDe geschiedenis dreigt zich te herhalen met de invoering van een nieuw bekostigingsmodel voor de ggz.
Lees verderXSD, LSP, HIS-sen, ZIS-sen, zib’s, RSO, Twiin, VIPP, FHIR… Mensen die werken met ict in de zorg praten een raar taaltje. Een afko-taaltje. Daarmee verstaan ze elkaar prima. Maar al die afko’s ten spijt: hun systemen praten nog niet echt lekker met elkaar. Dat moet anders, vindt de hele zorgsector en zo ook Minister Bruins die in een half jaar tijd alweer de derde brief over digitale gegevensuitwisseling naar de Tweede Kamer verstuurde. De vaart lijkt erin te zitten! Toch?
Lees verderIn april was Elizabeth Teisberg, een van de auteurs van het beroemde boek Redefining Healthcare in Nederland. Velen kennen alleen Michael Porter als auteur, maar het boek heeft een belangrijke tweede auteur.
Lees verderHeel veel cliënten, patiënten en hun familieleden kunnen in Nederland vertrouwen op een veilige zorgrelatie. Helaas horen we toch regelmatig over voorvallen die we als schokkend ervaren. En in al die gevallen dezelfde vraag: hoe heeft dit kunnen gebeuren en hadden we dit kunnen voorkomen?
Lees verderIn een nieuwsitem in Qruxx van 24 juli wordt gerefereerd aan uitspraken van RVS-lid Prof. Jan Kremer tijdens een presentatie op het ggz-congres Frisse kijk op kwaliteit in de GGZ. In het item worden enkele quotes weergeven, die suggereren dat VBHC leidt tot slechtere zorg. Niets is minder waar. Maar zorg er wel voor dat je het concept goed doordenkt en toepast. Volgens mij weet Jan Kremer dat ook wel.
Lees verderHoe veranderen medische millennials de zorg? Deze kinderen van de babyboomgeneratie zijn geboren in een digitale wereld. Deze generatie leert, werkt en communiceert essentieel anders. Millennials creëren nieuwe verhoudingen in de ouderenzorg.
Lees verder