Het vertrek van de ontslagen bestuurder Guus Bruins kost zorginstelling Treant 420.000 euro. Dit blijkt uit een uitspraak van het Scheidsgericht Gezondheidszorg, waar RTL Z over bericht.
Het Scheidsgerecht bepaalde medio augustus al dat de raad van toezicht verwijtbaar had gehandeld bij het ontslag van Bruins in december 2016. Bruins moest –samen met een college bestuurder- vertrekken na een botsing met de medische staf. De raad van toezicht concludeerde naar aanleiding hiervan dat de raad van bestuur niet ‘in control’ was.
Volgens het Scheidsgerecht ging de raad van toezicht in de fout doordat ze veel te snel concludeerde dat de bestuurder moest vertrekken. Bovendien werd er zonder overleg een persbericht verstuurd over dat vertrek. Vanwege deze fouten moet Treant Bruins doorbetalen tot februari 2018. Volgens RTLZ komt dat neer op 229.000 euro. Daarnaast moet de zorginstelling Bruins een transitievergoeding van 95.000 euro betalen, en een billijke vergoeding van 75.000 euro. Ook moet Treant 20.000 euro aan juridische kosten vergoeden.
Bindende uitspraak
Woordvoerder Bart Visser van Treant erkent tegenover RTL Z dat er fouten gemaakt zijn. “Na een conflict met de medische staf moesten de toezichthouders ingrijpen. De manier waarom dat is gedaan, had anders gemoeten.” Treant zal de uitspraak niet aanvechten. “Het betreft een bindende uitspraak van een arbiter, en daar hebben we ons aan te houden. “
Volgens de woordvoerder heeft het recente vertrek van de verantwoordelijke voorzitter van de raad van toezicht Bas Eenhoorn niet rechtstreeks met de zaak te maken. Eenhoorn legde begin augustus zijn functie neer, na een conflict met het huidige bestuur.
Treant exploiteert drie ziekenhuizen en zeventien verzorgingshuizen in Drenthe en Groningen, met 6500 werknemers en een omzet van 445 miljoen euro. De ziekenhuizen kampen al jaren met verliezen. Over 2016 leed Treant vanwege de slechte prestaties van ziekenhuizen een verlies van 5,4 miljoen euro. Treant kondigde vorige maand aan dat de ziekenhuizen van de zorggroep voor circa 15 miljoen euro moeten bezuinigen.