Generieke geneesmiddelen: The Good, the Bad and the Unknown
Het wordt hoog tijd dat Europa ook op dit terrein weer zelfvoorzienend wordt.
Lees verder
Het wordt hoog tijd dat Europa ook op dit terrein weer zelfvoorzienend wordt.
Lees verder“Efforts and courage are not enough without purpose and direction.” – John F. Kennedy. Toegegeven, de stelling dat purpose belangrijk is in een samenwerkingsverband (wat ons betreft het meest bruikbare Nederlandse synoniem voor purpose-oriented networks), is vrij cliché. Desalniettemin was dat de strekking van onze vorige blog . En wel omdat het daar vaak al misgaat.
Lees verderOnlangs las ik een bericht op LinkedIn waarin mantelzorgers werden omschreven als 'het zorgpersoneel van de toekomst' en 'onzichtbare zorgleveranciers'. De schrijver riep zorgorganisaties op om hen te 'integreren als volwaardige partners' in de zorg.
Lees verderIn de afgelopen twee blogs hebben we u overtuigd van het bewust bekwaam organiseren van samenwerking. Althans, dat hopen wij. Maar hoe gaan we om met samenwerking en is het altijd als zodanig te herkennen? In dit derde deel: de terminologie.
Lees verderWat Daan Westra en Robin Peeters betreft wordt er té veel samengewerkt, en ‘te’ is zelfs van goede dingen niet wenselijk. En we vragen ons nog iets anders af: wat kost dat populaire samenwerken nou eigenlijk? Hoewel we ons zoveel mogelijk baseren op wetenschappelijk bewijs, heeft deze berekening een hoog bierviltjesgehalte. Toch geeft het een voorzichtig inzicht.
Lees verderSamenwerken is naast hét toverwoord van het IZA, GALA en WOZO ook onmisbaar in de moderne manier van organiseren. We leven in een zogenaamde ‘netwerksamenleving’. Is dit devies wel zo verstandig? Daan Westra en Robin Peeters onderzochten het, en klommen voor Skipr in de pen. Dit is deel één van de blogreeks De hype voorbij.
Lees verderDe manier waarop we in Nederland wonen en zorg organiseren loopt vast. De vergrijzing neemt toe, het tekort aan zorgpersoneel groeit en de kosten stijgen. Tegelijkertijd wordt van ouderen verwacht dat ze langer thuis blijven wonen, en krijgen steeds meer mensen met een zorgvraag ambulante ondersteuning. Maar onze buurten zijn daar niet op ingericht. Hoe kunnen we dit veranderen?
Lees verderToen ik bestuurder was van Gezondheidscentrum Kersenboogerd in Hoorn, deden we als centrum mee aan wat toen nog de Nationale Diabetes Challenge (nu Nationale Wandeluitdaging) heette. Het is een wandelprogramma van twintig weken, waarin mensen met diabetes of een hoog risico daarop wandelen in een groep met een begeleider om zo hun gezondheid te verbeteren. Ze waren direct enthousiast en er ‘gewoon’ mee gestart. Elke dinsdag tijdens de lunchpauze werd er gewandeld door de wijk. Het was eenvoudig, laagdrempelig en vooral ontzettend leuk.
Lees verderOm AI werkelijk succesvol te integreren in onze gezondheidszorg, is één cruciale stap essentieel: zorgtechnologiebedrijven moeten actief betrokken worden bij de beleidsvorming – een stap die nu nog vaak ontbreekt.
Lees verderWeer een dag besteed aan het uitpluizen van data uit verschillende systemen? Je bent niet de enige. Overal in de zorg worstelen organisaties met het slim beheren en benutten van hun data. Kijk maar naar deze zes meest voorkomende frustraties.
Lees verderZaterdag 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Op die dag staan we op de hele wereld stil bij de rechten van vrouwen en meisjes. Is dat nodig in 2025? Ja, er is nog een wereld te winnen. Niet alleen ver weg, maar ook dichtbij huis. Ook in Nederland. Ook in de sector zorg en welzijn. En ook op het gebied van pensioen.
Lees verder“Als iets geleidelijk gaat verdraag je het beter, ook al is de uitkomst uiteindelijk rampzalig”. In vele varianten en omstandigheden is dit gezegde bekend en toepasbaar. Ook voor de zorg – zoals die zich nu ontwikkelt – zou dit heel goed kunnen gelden.
Lees verderWerken als zzp’er in de zorg. Laten we daar vandaag eens anders naar kijken. Anders dan vanuit het negatieve sentiment rondom het voorkomen van schijnzelfstandigheid. En de extra personele druk die daardoor ontstaat.
Lees verderIn mijn eerdere blog over het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) beschreef ik hoe dit ziekenhuis focust op het optimaal ondersteunen van medewerkers om zo de zorg continu te verbeteren. In een interview met Bart Scheerder in ICT&Health las ik onlangs hoe het ziekenhuis ook artificial intelligence (AI) inzet om dit doel te bereiken. Daar wilde ik natuurlijk meer van weten!
Lees verderDe overheid is een dief van haar eigen portemonnee door niet structureel te investeren in (na)zorg bij kanker door vrijwilligers, stellen KWF Kankerbestrijding en brancheorganisatie IPSO. Een gemiste kans, want hiermee kan de overheid miljoenen euro's besparen en 150.000 tot 200.000 extra consulten op de toch al overbelaste zorg voorkomen.
Lees verderWie denkt aan dakramen, denkt aan VELUX. Dit Deense familiebedrijf, opgericht in 1941, heeft een omzet van bijna 3 miljard euro en is actief in 37 landen. Met hun innovatieve oplossingen op het gebied van licht en lucht in woningen, zijn ze niet zomaar marktleider; ze hebben zelfs de norm bepaald.
Lees verderOp de valreep van zijn afscheid als president van de VS, pardonneerde Biden Anthony Fauci voor mogelijke vervolging door de nieuwe regering Trump. Fauci was overigens nog nooit van enige misdaad beticht.
Lees verderDe spoedeisende hulpen (seh’s) gaan regelmatig helemaal dicht, mede vanwege de hoge instroom van kwetsbare ouderen. Aan dit zorginfarct besteedde actualiteitenprogramma Meldpunt afgelopen vrijdag breed aandacht. Bestuursvoorzitter Anneke Westerlaken van brancheorganisatie voor de ouderenzorg ActiZ wijst op het feit dat dit zorginfarct veel breder is dan enkel een probleem voor de patiënten in ziekenhuizen.
Lees verderOmdat er mooie dingen gebeuren, bezocht Joris Arts voor de tweede keer het BovenIJ. Hij ging in gesprek over duurzaamheid, iets wat het BovenIJ niet als last maar een kans ziet. 'Een positief onderwerp waarmee je niet alleen de planeet helpt, maar ook je organisatie beter maakt.'
Lees verderLaten we beginnen met een enige nuance. Verandering is onderdeel van ons (werkend) leven. We voeren continu veranderingen door. Maar geplande verandering in de vorm van grote projecten en veranderprogramma’s hebben hun reputatie en slagingspercentages niet mee.
Lees verderIn de driehoek van bank, zorgverzekeraar en zorgorganisatie kunnen de verhoudingen behoorlijk verstoord raken en is de zorginstelling de onderliggende partij.
Lees verderHet ging een tijd slecht met Wibra. Maar Wibra gaf niet op. Een rigoureuze transformatie werd ingezet. Het bedrijf pakte niet alleen de zichtbare problemen aan, zoals de winkeluitstraling, maar ook de achterliggende strategie en werkwijze. Met succes.
Lees verderIn een eerdere blog beschreef ik de problemen van ons zorgstelsel in makkelijke taal. Hoewel de bedoeling wat satirisch was, kreeg ik van verschillende kanten het verzoek om – ten behoeve van onze politieke zorgbestuurders - ook de mogelijke verbeteringen van ons zorgstelsel in makkelijke taal te verwoorden. Wel nu hierbij.
Lees verderHoeveel pogingen zijn er al gedaan om de zorg goedkoper te maken? Terwijl het nieuwe kabinet een dappere poging doet om de kosten voor medisch specialistische zorg op te laten lopen, zijn er ook initiatieven die zorg écht anders organiseren.
Lees verderHet is verbijsterend. Nederland kende nog redelijk recent een massale ontslaggolf in de zorg. In zowel 2013 als 2014 verloren zo’n 20.000 zorgmedewerkers hun baan. In 2015 toonde FNV aan dat in de thuis- en ouderenzorg alleen al zo’n 17.000 medewerkers met een vast contract hun baan verloren. Wat als deze mensen nu nog in de zorg zouden werken?!
Lees verderNet zoals een spin zonder kop, kan ook een organisatie met een sterke, centrale leiding niet overleven zonder de centrale leiding om alles in beweging te houden. Je hebt ook organisaties die meer op een zeester lijken. Die hebben geen vaste leider, maar hebben de kracht verspreid over de hele organisatie.
Lees verderIn OESO-perspectief kenmerkt de Nederlandse curatieve zorg zich door de lage kosten. Dit ondanks een arbeidstijd verspillende bureaucratie en een niet bepaald efficiënt opererend verzekeringssysteem. Onze extramurale zorg is - eveneens in OESO perspectief - opvallend duur.
Lees verderNet als veel andere zorgorganisaties heeft ’s Heeren Loo te maken met de uitdagingen van de arbeidsmarktkrapte. Tijdens mijn bezoek sprak ik met Ellen en Monique over hun vernieuwende aanpak om nieuwe en zittende medewerkers een maatwerktraject te bieden.
Lees verderDoor te investeren in duidelijke, open en tweerichtingscommunicatie kunnen zorgorganisaties niet alleen hun personeel behouden, maar hebben zij ook een strategisch wapen in de huidige arbeidsmarkt.
Lees verderDe gehandicaptenzorg bevindt zich in een financiële wurggreep. Afgelopen week bracht Skipr naar buiten dat zorginstellingen cruciale investeringen uitstellen vanwege lage tarieven en een toenemende afhankelijkheid van zzp’ers. Deze financiële wurggreep is het gevolg van jarenlang structureel wanbeleid. En wat doet minister Fleur Agema? Zij doet er nog een schepje bovenop, door op Prinsjesdag verdere bezuinigingen aan te kondigen.
Lees verderAmsterdam-Noord is een gebied met een zeer diverse mix van culturen en een relatief laag sociaaleconomisch profiel. Het is een plek waar veel mensen hard werken om zich staande te houden, vaak onder moeilijke omstandigheden. Hoe regelen ze het hier?
Lees verderKunt u zich het voorstellen in 2024? Vrouwen krijgen gemiddeld 40% minder pensioen dan mannen.
Lees verderOnder de vertrouwensparadox verstaan we de paradox dat we vaak systemen bouwen vanuit wantrouwen, terwijl vertrouwen meestal veel beter werkt voor de meerderheid. Ik was laatst bij Health&Care Day en zat daar in de zaal bij een lezing van Steven van Belleghem waarbij dit onderwerp langskwam. Ik ben een groot fan en ik kan iedereen zijn boeken over customer experience aanraden!
Lees verderIn de laatste maanden van het jaar kunnen verzekerden weer een zorgverzekeraar kiezen voor het volgende jaar. De NZa en AFM hebben er recent nadrukkelijk op gewezen dat ‘zorgsturing’ en ‘verzekeringsadvies’ door zorgaanbieders niet is toegestaan. Hoe zit dat en waar ligt de grens?
Lees verderEr is een bekende parabel over een zakenman die een visser ziet rusten in een hangmat. De zakenman adviseert hem om harder te werken, meer vis te vangen, zijn bedrijf uit te breiden en uiteindelijk rijk te worden. De visser vraagt zich af wat hem dat oplevert.
Lees verderAfgelopen zomer las ik een interview in Arts & Auto met Stephanie Klein Nagelvoort-Schuit, lid van de raad van bestuur van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Haar verhaal raakte me direct. Wat me vooral inspireerde, was haar visie dat we in de zorg meer lef moeten tonen om dingen anders te doen. De focus ligt daarbij op het ondersteunen van medewerkers om de zorg continu te verbeteren.
Lees verderHet lijkt wel een trend, de problemen in je organisatie afwentelen op je werknemers. We zien het bij de apotheken, in de detailhandel en nu ook in de ouderen- en thuiszorg (vvt).
Lees verderDe Nederlandse zorg heeft te maken met enorme personeelstekorten. Om het tekort aan medewerkers op te vangen, is het van belang dat een grote groep jongeren de komende jaren kiest voor een (bij)baan in de zorg. Vanaf 2025 vormen de jongeren van nu, Gen Z’ers, maar liefst 27 procent van de beroepsbevolking.
Lees verderVoor de zelfstandig opererende interim-manager betekent de handhaving op de Wet DBA niet heel veel. Maar let wel op, zegt Bert Blankestijn.
Lees verderDe ervaring leert dat open over euthanasie praten binnen verpleeghuisinstellingen niet altijd makkelijk is.
Lees verderOf een medicijn door de patiënt of het ziekenhuis wordt verstrekt, hangt af van de regels van de Nederlandse Zorgautoriteit. Tijdens de opname van een patiënt wordt dit door het ziekenhuis gedaan, maar ervoor én erna door de patiënt zelf. Bij de Sint Maartenskliniek pakken ze dit anders aan.
Lees verderOnlangs las ik dat Het Oogziekenhuis in Rotterdam valet parking biedt voor zijn patiënten. Dat triggerde mij natuurlijk meteen. In een ziekenhuis verwacht je niet direct een luxe dienst als valet parking! Via mijn netwerk kwam ik al snel in contact met Els Steijger, manager Marketing, Communicatie en Commerciële Zaken bij Het Oogziekenhuis. Ik was nieuwsgierig of de rest van de zorg wat kan leren van hun aanpak op het gebied van gastvrijheid.
Lees verderOver dit blog heb ik langere tijd nagedacht en ook geaarzeld. Het onderwerp ligt gevoelig, maar is in deze roerige economische tijden relevant. Dit mede in het licht van de steeds terugkerende discussie over 'bestaans(on)zekerheid' en inkomensongelijkheid.
Lees verderAfgelopen zomer was ik in Maleisië met mijn gezin. Wat een prachtig land! En wat een indrukwekkende start hadden wij in de hoofdstad Kuala Lumpur. Ik kwam er een inspirerend voorbeeld tegen: de bussen van GOKL. De stad heeft met de introductie van GOKL in 2012 een grote stap gezet in het verbeteren van de mobiliteit van haar inwoners. GOKL heeft sindsdien bovendien de verkeersdrukte verminderd en een positieve invloed gehad op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid van de stad.
Lees verderHet tekort aan personeel in de mentale zorg is een uitdaging die alleen maar groter wordt. Eén van de meest kansrijke oplossingen is het opleiden van meer GZ-psychologen. Het Capaciteitsorgaan heeft een glashelder advies gegeven. Toch wordt dat advies niet opgevolgd. Waar wachten we op?
Lees verderHet pleidooi van de Landelijke Huisartsen Vereniging voor een toekomst met 24/7-zorg ontkent de mogelijkheden die gemeenschapsgerichte zorg biedt. En de wens van ouderen zelf.
Lees verderIn de digitale apotheek van Stroomz is het mogelijk om met hetzelfde aantal medewerkers meer werk te verzetten. Wat de digitale apotheek echt bijzonder maakt, is het gebruik van een virtuele apothekersassistent die patiënten helpt. Deze assistente kan patiënten in vijf verschillende talen te woord staan.
Lees verderPalliatieve zorg begint wat mij betreft met het implementeren van een tweesporenbeleid in de oncologie. Dit houdt in dat er parallel aan de behandeling van de ziekte ook palliatieve zorg wordt aangeboden. Deze geïntegreerde palliatieve zorg verbetert de kwaliteit van leven van patiënten en werkt op de lange termijn kostenbesparend.
Lees verderWerkgeluk. Het is een term die steeds vaker opduikt in gesprekken over bedrijfsvoering en personeelsbeleid. Maar wat betekent het nu echt? En nog belangrijker, hoe implementeer je het op een manier die niet alleen je medewerkers gelukkiger maakt, maar ook je organisatie als geheel versterkt? Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat werkgeluk zeer serieus neemt is Driessen Groep.
Lees verderBij ongewijzigd beleid zal het tekort in de zorg- en welzijnssector de komende tien jaar toenemen van 40.000 naar maar liefst 200.000 werknemers. Daarmee dreigt nog binnen die tien jaar een ware zorginfarct. Vanuit haar rol als bestuurslid bij werknemersorganisatie FBZ wil Milena Babović bijdragen aan een nieuw toekomstbeeld.
Lees verder