De zorg moet altijd door
De zorg moet altijd door en dus moeten zorgmedewerkers zelf altijd behandeld kunnen worden, ook als het ziekenhuis tegen een omzetplafond zit.
Lees verderDe zorg moet altijd door en dus moeten zorgmedewerkers zelf altijd behandeld kunnen worden, ook als het ziekenhuis tegen een omzetplafond zit.
Lees verderDeze periode is voor veel financials in de zorg de periode van opmaken van de jaarrekening. Deze verslaglegging is steeds ingewikkelder geworden en de leek niet meer te doorgronden.
Lees verderWie ziek is, heeft recht op zorg. Via een mooi zorgsysteem hebben wij dit in Nederland goed geregeld. Preventie vindt maar lastig een plek in dit systeem. Toch moeten we, om ons zorgstelsel betaalbaar te houden en de ziektelast te verminderen, serieus werk maken van preventie.
Lees verderIk zit in de bios met een vriendin; medisch specialist van beroep. In het reclameblok komt een e-health toepassing voorbij. 'Hé mooi voorbeeld van e-health' mompel ik. Mijn vriendin reageert wat cynisch: 'Oh ja, jij was toch van de e-health?' De film begint.
Lees verderEen kwart van de gemeenten betaalt nog altijd geen reële kostprijs voor maatschappelijke ondersteuning.
Lees verderIn 2016 begonnen wij heel enthousiast met de pilot Wijk-GGD in Vught. Een gemeente met 25.000 inwoners en veel grote zorginstellingen. Aanleiding was het feit dat de politie ruim 25 procent van haar tijd kwijt was aan meldingen van 'verwarde personen". Personen met verward gedrag die geen boeven zijn maar mensen die zorg nodig hebben.
Lees verderWij beleggen pensioengeld graag in de Nederlandse zorgsector. Dan moet er wel een goed rendement tegenover staan. Want alleen dan snijdt het mes aan twee kanten: we helpen de zorgsector zich verder te ontwikkelen én we verdienen geld voor de pensioenen. Onlangs maakten we bekend onze zorginvesteringen uit te breiden.
Lees verderDe laatste jaren verovert 'e-health' de wereld maar is e-health altijd wel de oplossing voor onze verbeterpunten in de zorg?
Lees verderHet is alweer meer dan 12 jaar geleden dat Michael Porter en Elizabeth Teisberg in hun toonaangevende boek 'Redefining Health Care' de verschillende aspecten van Value Based Health Care (VBHC) lanceerden.
Lees verderKill the PNIL. Tijdens een bezuinigingsronde in mijn vorige werkkring, was dit één van de motto's. Immers: de kosten van personeel-niet-in-loondienst (PNIL) zijn 50 tot 100 procent hoger dan van eigen personeel. Dit vanwege betere arbeidsvoorwaarden, soms een leaseauto, bemiddelings- of uitzendfee en daarnaast 21 procent BTW. Dus minder PNIL was nodig om als zorgaanbieder financieel gezond te worden en te blijven.
Lees verderWe moeten af van de vaak gehoorde suggestie dat ‘de juiste zorg op de juiste plek’ het verplaatsen van zorg - en dus de patiënt – van tweede naar eerste lijn behelst. Ik zie meer toekomst in netwerkgeneeskunde als middel om de juiste zorg op de juiste plek te realiseren, én door de juiste professional, dan door te schuiven met de patiënt als pakketje van de ene naar de andere zorgverlener.
Lees verderEr is veel geschreven over de (gereguleerde) marktwerking in de zorg. Mijn indruk is dat discussies blijven hangen bij het stellen van vragen als heeft het marktsysteem de kosten oneigenlijk vergroot, heeft iedereen gelijke rechten op goede zorg en is het maken van winsten met premiegelden gerechtvaardigd?
Lees verderDat de auto ooit een onbereikbaar vervoermiddel was voor velen, kunnen wij ons nu niet meer voorstellen. Bijna iedereen heeft tegenwoordig de beschikking over één of meerdere vierwielers. Toch lijken we opnieuw aan de vooravond te staan van een dergelijke elitaire situatie. Dit keer heet het probleem 'de ouderenzorg'.
Lees verderHet MC Slotervaart is failliet. Dat is geen nieuws, maar zondag 10 maart kregen we een andere kijk op het drama voorgeschoteld in de uitzending van VPRO’s Tegenlicht. Een kijk via de studente geneeskunde Sarah.
Lees verderWeet u het nog? Uw stage? In het slechtste geval een veroordeling tot koffie halen en de administratie. In het ideale geval een onmisbare voorbereiding op de beroepspraktijk, in het kielzog van een doorgewinterde professional die met gevraagd en ongevraagd advies een bijdrage levert aan opleiding en vorming.
Lees verderZie data als hulpmiddel om zorg af te stemmen op behoefte van cliënt.
Lees verderSturen op volume en gezond financieel resultaat vraagt om fundamentele verandering en bijbehorend leiderschap op weg ernaartoe.
Lees verderMarktwerking biedt juist oplossingen. Door wél in te spelen op het veranderende gedrag van zorgconsumenten en -medewerkers.
Lees verderSteeds meer ziekenhuizen maken een meerjarenafspraak met zorgverzekeraars. De verwachting is dat dit de komende jaren steeds meer de norm gaat worden. De gedachte is dat een meerjarenafspraak meer ruimte biedt om betere afspraken te maken over kwaliteit, innovatie en de beweging naar de juiste zorg op de juiste plek.
Lees verderIn Nederland weet elke zorginstelling inmiddels wat VIPP is. VIPP staat niet voor Very Important Person. Nee, het staat voor Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional.
Lees verderWe weten als zorgprofessionals veel van de zorg, maar weinig van ICT. Om van ICT in de zorg een succes te maken moeten we uit onze eigen silo’s stappen en de samenwerking aangaan met slimme partijen buiten onze sector.
Lees verderMinister De Jonge deed vorige week een aantal opmerkelijke uitspraken over de wijkverpleging. Hij stelt -kortgezegd- dat er te veel zorgaanbieders zijn, dat de marktwerking is doorgeschoten en dat er te veel zorgaanbieders zonder contract zijn. Wat is hier eigenlijk aan de hand? Is er een probleem en welke is dat dan?
Lees verderVeel organisaties werken met zelfsturende of zelforganiserende teams. Ondertussen klinkt er een geluid van onvrede over deze besturingsfilosofie.
Lees verder80 procent van wat artsen nu doen wordt straks door slimme machines gedaan en dat is goed nieuws.
Lees verderIk begrijp de aarzeling van artsen om met nieuwe technologie aan de slag te gaan. De verantwoordelijkheid is enorm. Tegelijkertijd is hierop wachten niet meer van deze tijd.
Lees verderAI in de zorg is hot, maar betrouwbare AI valt of staat met de kwaliteit van de medische data. En wie gaat daar over?
Lees verderVeel sectoren schreeuwen de behoefte aan personeel van de daken. Zo ook de sector zorg en welzijn. Organisaties plaatsen het liefst op meerdere sites hun vacatures en hopen zo hun zichtbaarheid te vergroten en hun tekorten op te lossen. Maar is de vacature daar wel het juiste middel voor?
Lees verderWe kijken graag naar anderen. Wachten vaak eerst af. En blijven dan hopen op die grote wijzigingen die de politiek gaat brengen. Hierdoor ontstaat er geen beweging om de zorg echt te verbeteren. Daarom bij deze een oproep aan alle bestuurders: Haal meer uit de zorgverbeteraars op je eigen werkvloer! Zij kunnen namelijk nu al het verschil maken.
Lees verderDe veelheid en complexiteit van regeltjes op administratief gebied is voor financials in de zorg een mooie garantie op werk. Maar daarmee hebben we wel ongeveer het enige voordeel benoemd!
Lees verderDe Wet Zorg en Dwang moet in 2020 van kracht worden. Dat zal ook implicaties hebben voor de registratie in elektronische cliëntdossiers. Om de wet een plek te geven moet een softwareleverancier zich terdege bewustzijn van de betekenis van dwang in de zorg. Ik heb daar zo mijn eigen ervaring mee.
Lees verderWie het hooflijnenakkoord en kranten leest ziet dat de financiële en operationele druk op ziekenhuizen alleen maar toeneemt: afdelingen die moeten sluiten, opnamestop door griepgolf, operaties die afgezegd worden. De gemene deler van deze berichten is dat vraag en aanbod niet goed op elkaar zijn afgestemd.
Lees verderDigitale uitwisseling van zorginformatie, zodat patiënten en zorgverleners altijd en overal kunnen beschikken over díe informatie die nodig is voor goede zorg; daarop richten we – zorgbreed - terecht onze pijlen. Om er met elkaar voor te zorgen dat digitale uitwisseling zo snel mogelijk staande praktijk is, vestig ik hier graag uw aandacht op het belang van het nemen van de juíste route; ik pleit voor het implementeren van het principe registreren aan de bron.
Lees verderHet taboe op overbehandeling in de zorg doorbreken. Je moet het maar durven. GroenLinks Kamerlid Corinne Ellemeet kan er over meepraten. Bij EenVandaag pleitte ze recent voor het tegengaan van overbehandeling bij ouderen. Ze wil dat artsen in het ziekenhuis met een geriater overleggen voor ze ouderen behandelen.
Lees verderHet is aan de orde van de dag: de stijging van de zorgkosten lijkt nauwelijks te stoppen. Gemeenten komen tekort op hun Wmo-budgetten. In het complex van factoren dat dit veroorzaakt, komen wij de volgende tegen: onnodige professionalisering en medicalisering van 'gewone' levensvragen.
Lees verderZiekenhuizen verwachten veel en snel van wat in jargon 'lateralisatie' wordt genoemd: het verplaatsen van zorg van de ene naar de andere locatie. Lateralisatie kan succesvol verlopen, als er maar rekening wordt gehouden met specifieke succes- en faalfactoren.
Lees verderDenken over kwaliteit is al heel oud. Het werd al gedaan door Socrates die zich bezighield met vragen over deugdzaamheid, goedheid en rechtvaardigheid. Toch ontdekken we steeds nieuwe nuances in onze opvattingen over kwaliteit.
Lees verderIn mijn werk vind ik het fascinerend te constateren dat mensen het onderscheid tussen diabetes type 1 en type 2 maar moeilijk kunnen maken. Het gebeurt nog te vaak dat beiden op een grote hoop geschoven worden. Het idee is dat als je een beetje gezonder leeft en wat meer beweegt, je het makkelijk onder controle houdt en je er misschien ook nog wel vanaf komt. Of je nou type 1 of 2 hebt: als je er last van hebt, is dat toch ook je eigen schuld.
Lees verderMet enige regelmaat horen we de roep om de terugkeer van verzorgingshuizen in Nederland. Het verzorgingshuis als duizenddingendoekje tegen de vergrijzing en de groeiende vraag naar zorg. Voor anderen welteverstaan, want zelf hebben mensen vaak heel andere ideeën over hun oude dag.
Lees verderVoorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeker ook voor kanker, maar zo makkelijk is dat niet. De ziekte kent namelijk vele verschillende oorzaken die je meestal niet zelf in de hand hebt. Des te mooier is het als je je kansen wél in eigen hand hebt, zoals met een vaccin dat beschermt tegen kanker. Dat zou je liever vandaag dan morgen halen, toch?
Lees verderDe vergrijzing vraagt om een ander samenspel tussen formele en informele zorg en ondersteuning. Totaal anders dan we voordien binnen de institutionele zorg gewend waren.
Lees verderHet lijkt wel alsof alle bedrijven er druk mee zijn. Naar de cloud of niet? Mocht je denken dat je deze keuze nog hebt, heb ik een verrassing: je zit al in de cloud, of je nu wilt of niet.
Lees verderDe verwachtingen van e-health zijn hooggespannen. Al jaren. Toch komt de toepassing ervan, die daadwerkelijk het verschil gaat maken, niet op grote schaal van de grond. Wanneer komt de doorbraak van e-health?
Lees verderSteeds meer organisaties werken met patient journeys, omdat de tevredenheid van patiënten steeds belangrijker wordt. De kritische zorgconsument krijgt meer invloed. Ondertussen wordt onderzocht of het welzijn van de patiënt (verminderen van o.a. angst en stress) invloed heeft op het succes van de behandeling.
Lees verderTijdens de e-health week stond ik even stil bij mijn eigen digi-vaardigheid. Dat was redelijk confronterend. Met de basis kan ik uit de voeten, maar bij alle extra vragen slaat de vertwijfeling al snel toe. Ook thuis. Als dat wat mijn kinderen op de telefoon kunnen, over een paar jaar de norm is in de zorg, sta ik nu al op een enorme achterstand.
Lees verderHet Capaciteitsorgaan adviseert om flink te investeren en fors meer tandartsen op te leiden.Treuzel niet langer, houd de uitstekende tandheelkunde in Nederland op peil, zodat ook de volgende generatie naar de tandarts kan.
Lees verderDe (ziekenhuis)zorg ligt onder een vergrootglas. Veranderingen in het zorgaanbod, hoe relatief beperkt of logisch ook, leiden tot steeds meer publieke verontwaardiging en verzet. Ziekenhuisbestuurder, dokters en verzekeraars lijken daar toch steeds door verrast. Het is toch niet zo gek wat we doen?
Lees verderDe rechtbank Gelderland heeft onlangs geoordeeld dat verzekeraars geen een uniforme afslag op de tarieven voor ongecontraceerde zorg meer mogen toepassen. De rechtbank geeft ook duiding aan hoe het gemiddeld gecontracteerd tarief dan wel moet worden berekend.
Lees verderVeel organisaties werken met zelfsturende of zelforganiserende teams. Ondertussen klinkt er een geluid van onvrede over deze besturingsfilosofie.
Lees verderNVZ en NFU adviseren ziekenhuizen om in 2019 te stoppen met voeren van keurmerken als smiley’s, kangoeroes, het roze lintje en het vaat- en spataderkeurmerk. Het onderscheidend vermogen van keurmerken wordt steeds lager, terwijl deelname leidt tot hoge financiële en administratieve lasten. Het Deventer Ziekenhuis heeft een eigen methodiek ontwikkeld die duidelijk moet maken of een keurmerk wenselijk is of niet.
Lees verderAls technologie en innovatie het werk van de professional daadwerkelijk verlicht, draagt dat direct bij aan gezonder en efficiënter blijven werken.
Lees verder